Har du en praoplats för en högstadie-elev?

Uppsala kommun genomför prao (praktisk arbetslivsorientering) under totalt tio dagar för årskurs 8 och 9 i grundskolan och två dagar för årskurs 7, 8 och 9 i anpassad grundskola. Nu behöver vi fler praoplatser.

Ung kille i snickarverkstad

Prao bidrar med viktiga erfarenheter inför elevernas kommande val av utbildning eller yrkesval. Genom prao får eleverna kunskap och inblick i hur arbetslivet fungerar. Att ta emot en praoelev ger möjlighet att visa er arbetsplats och skapa ett intresse för ert yrke. Ta chansen, kanske en av kommunens elever blir framtidens medarbetare hos er.

Registrera praoplats enkelt på samverka.nu

Uppsala kommun använder e-tjänsten samverka.nu, där du enkelt registrerar och erbjuder din praoplats. Tjänsten gör det enklare att administrera praon för skolorna och underlättar för arbetsplatsen, skolan och eleven att hitta varandra.

Inför praoperioderna mejlas en förfrågan från samverka.nu till de registrerade arbetsplatserna om de kan ta emot praoelever under de aktuella perioderna. Där fyller du själv i om du har eller inte har möjlighet att ta emot en elev under perioden.

Registrera praoplats på samverka.nu.

Samverkas film om att registrera arbetsplats (youtube.com)

Så får våra barn och ungdomar arbeta (ADI 43), broschyr (av.se)

Minderårigas arbetsmiljö (AFS 2012:3), föreskrifter (av.se)

Skolverket – Ta emot en praoelev och bidra till samhällsnyttan! (skolverket.se)