Pressmeddelande

Författaren Aino Trosell och arkitekten Åsa Flarup Källmark belönas av Uppsala kommun

Kulturnämnden har beslutat att ge 2023 års stipendium till Jan Fridegårds minne till författaren Aino Trosell. Samtidigt beslutades att 2023 års Kulturarvspris går till arkitekten Åsa Flarup Källmark.

Författaren Aino Trosell får årets stipendium till Jan Fridegårds minne. Foto: Cato Lein, Norstedts förlagsgrupp

- Både Åsa och Aino har gjort enastående yrkesinsatser. Åsa Flarup Källmark prisas för sin yrkesinsats att bevara och utveckla många av Uppsalas betydande kulturbyggnader. Aino Trosell prisas för sin författargärning inom arbetarlitteraturen, och tilldelas stipendiet i samband med 45-årsjubiléet av sitt författarskap, säger Lovisa Johansson, ordförande för kulturnämndens stipendieutskott.

Kulturnämnden delar vartannat år, sedan 2009, ut ett stipendium till en författare som verkar i Jan Fridegårds anda. I år får Aino Trosell stipendiet om 100 000 kronor för sina inkännande skildringar av det ljusa och mörka i människor, deras längtan och livets utmaningar. Aino Trosell ger perspektiv på aktuella samhällsfrågor och levandegör miljöer på den svenska landsbygden

Aino Trosell är en etablerad författare som ofta omnämns som en av de nutida arbetarförfattarna. Hon föddes i Malung men bosatte sig som ung i Göteborg där hon utbildade sig och arbetade som socialassistent. Trosell debuterade 1978 med romanen Socialsvängen. Aino Trosell har skrivit 27 böcker, främst romaner men även novellsamlingar och barnböcker. Hennes senaste verk heter Varvsslammer och utkom 2021. Trosells böcker har översatts till flera språk. Aino Trosell verkar i samma anda som Jan Fridegård med berättelser om arbetslivet men även genom målande skildringar av miljöer och naturen i de landskap där händelserna utspelar sig.

Kulturarvspriset 2023

Uppsala kommuns kulturarvspris 2023 om 20 000 kronor tilldelas Åsa Flarup Källmark, arkitekt SAR/MSA, med motiveringen:

”Genom yrkesskicklighet, estetiskt sinne och gott omdöme gällande kulturmiljöer har Åsa Flarup Källmark skapat väl avvägda lösningar i mötet mellan gammalt och nytt i många stadsutvecklingsprojekt. Hon har tagit sig an svåra ärenden där viktiga kulturmiljövärden stått på spel och lyckats lösa dessa till glädje för alla och till nytta för kulturmiljön. Hon har även getts uppdraget som domkyrkoarkitekt för Uppsala domkyrka. Detta, om något, är kanske det finaste beviset för hennes erkänt goda känsla för kulturmiljöer.”'

Åsa Flarup Källmark har varit yrkesverksam arkitekt sedan 1985. Hon har ofta anlitats i tidiga skeden för att arbeta med detaljplaner, utredningar och program. Detta har i sin tur underlättat planeringsprocessen och resulterat i väl avvägda lösningar i mötet mellan bevarande och nya tillägg. Genom åren har hon arbetat med många av Uppsalas kulturbyggnader, som Skytteanum, Geijersgården, Akademikvarnen, Gamla Uppsala kyrka med flera. Ett av Åsa Flarup Källmars specialområden har varit kyrkor och kyrkomiljöer där hon gjort sig känd långt utanför Uppsala gränser. Hennes stora yrkesskicklighet har under senare tid resulterat i det mycket förtroendefulla uppdraget att vara domkyrkoarkitekt för Uppsala domkyrka.

För mer information

• Åsa Flarup Källmark, Arkitekt