Pressmeddelande

Dags för Uppsalas 35:e kulturnatt

Lördag 9 september är det dags för Uppsalas 35:e kulturnatt – en av årets största kulturhändelser. Hela stan sjuder av kulturupplevelser när kommunens olika arrangörer bjuder på runt 500 olika programpunkter.

– I Uppsala värnar vi vårt rika kulturliv. Kulturnatten är en viktig och uppskattad del i detta. Välkommen till en magisk dag och natt då Uppsalas alla kulturföreningar, kulturarbetare och kulturinstitutioner bjuder på konserter, utställningar, teater och en massa annat som du inte ens visste att det fanns, säger Linda Eskilsson (MP), kulturnämndens ordförande.

Kulturnatten pågår lördagen 9 september från tio på förmiddagen till midnatt.

Som vanligt finns det något för alla, oavsett vad du är intresserad av. Nytt för i år är en renodlad dansplats vid Resecentrum, och Stora torget är tillbaka som plats med ett större program. Det är också en bredare repertoar av food trucks med nästan hela världens kök representerade.

− Det är fantastiskt att se det smörgåsbord av programpunkter som erbjuds under Kulturnatten för stora och små. Det är otroligt glädjande att vi ser en positiv trend med fler arrangörer, fler program och fler programpunkter. Uppsala ska vara stolt över vårt rika kulturliv och Kulturnatten är ett tillfälle där man kan uppleva stora delar av det under en och samma kväll. Välkommen ut i folkmyllret, säger Ted Wikström, ansvarig projektledare för Kulturnatten, Destination Uppsala.

Kulturnatten i Uppsala är den största och äldsta kulturnatten i Sverige. Hela 400 program med över 500 programpunkter finns att hitta på kulturnattenuppsala.se .

Kulturnatten samordnas av Destination Uppsala på uppdrag av kulturnämnden, Uppsala kommun. Alla arrangörer ansvarar för sina egna program.

För mer information