Pressmeddelande

Angélica Restrepo och Carlos Velandia får filmpris till Ingmar Bergmans minne

Uppsala kommuns filmpris till Ingmar Bergmans minne delades i år ut för fjortonde gången vid Uppsala Kortfilmfestival. 2023 års pris går till Angélica Restrepo och Carlos Velandia för filmen All My Scars Vanish In The Wind. Filmpriset är avsett för unga och lovande filmskapare som i Ingmar Bergmans anda tänjer på filmkonstens gränser.

Filmens handling: Bland påträngande minnen hör en kvinna ett oroande rop från djupet av sitt väsen. Hon följer det kryptiska ropet på hjälp vilket leder henne till det ursprungliga såret, till hennes inre barn, där hon blir sin egen beskyddare.

Priset till Ingmar Bergmans minne är instiftat av Uppsala kommun. Årets vinnare får 50 000 kronor och ett diplom utformat av konstnären Jin Jiang. Priset delades ut på Slottsbiografen i Uppsala lördag 28 oktober.

Juryns motivering: ”Genom en unik teknik i rumslig framställning blir filmen en hypnotisk rekonstruktion av starka och råa minnesfragment. Vinden bär publiken genom trauma, sorg och läkande. Juryn rördes av filmskaparnas förmåga att gå bortom filmkonstens horisonter genom att materialisera det immateriella.”

Filmen All My Scars Vanish In The Wind är från 2022 av regissörerna och producenterna Angélica Restrepo (född 1997) och Carlos Velandia (född 1996) från Colombia.

Alla filmer som deltagit i den internationella tävlingssektionen och har en regissör yngre än 30 år har blivit nominerade till priset, totalt 12 filmer från 13 länder. Den internationella juryn har bestått av förra årets vinnare Don Josephus Raphael Eblahan, Filippinerna, Riina Mikkonen, Finland och Marina Lesauvage, Sverige/Frankrike.

23–29 oktober ägde den 42:e Uppsala Kortfilmfestival rum på centrala biografer i Uppsala. Festivalen är en av Europas största kortfilmfestivaler och i år visades nära 300 filmer från ett 60-tal länder. Förutom alla filmvisningar arrangerades också ett antal samtal och seminarier.

– Uppsala kortfilmfestival visar inte bara kvalitetsfilm från hela världen. Den är också ett viktigt forum för filmskapare att mötas, utvecklas och uppmärksammas. Som ordförande i kulturnämnden är jag stolt över att få bidra till festivalen, säger Linda Eskilsson (MP), kulturnämndens ordförande.

För mer information