Aktiviteter under hela oktober för dig som är 65 år eller äldre

I oktober har du som är 65 år eller äldre chans att prova något nytt. Och att hänga med på aktiviteter som du vet att du gillar. Du har över 100 aktiviteter att välja mellan.

Kvinna spelar bridge

–Utifrån FN:s internationella dag för äldre 1 oktober har kommunen tillsammans med civilsamhället tagit fram ett oktoberprogram som vi kallar Aktiv oktober med över 125 aktiviteter. Med det vill vi bidra till fler friska levnadsår i gemenskap och rörelse, säger Tobias Smedberg (V), kommunalråd och ordförande äldrenämnden.

Du som är 65 år eller äldre kan prova pilates, lära dig att laga dina kläder och gå på seniorgympa. Du kan också möta författare och få tips om nya böcker. Och gå på stickkafé och prova att släktforska.

Det finns aktiviteter för dig som gillar fart och fläkt och för sig som vill ha en mer stillsam sysselsättning. Aktiviteterna är geografiskt lättillgängliga för dig, oavsett om du bor på landsbygden eller i stan. Många av aktiviteterna kan du fortsätta med, året om.

Se hela månadens program, dag för dag.

Aktiv oktober är en del av Uppsala kommuns arbete för att vara en mer äldrevänlig kommun. Inom Aktiv oktober samarbetar kommunen med civilsamhället.