Förskolan och skolan behöver dina kontaktuppgifter

Nu ska du som är vårdnadshavare registrera dina kontaktuppgifter på ett ställe – i IST Guardian. Det är både enklare och säkrare.

Förskolan, skolan och utbildningsförvaltningen behöver ha aktuella och samlade kontaktuppgifter till dig som är vårdnadshavare. Då kan de lättare nå dig med information som gäller ditt barns skolgång eller vistelse i förskolan. Det är också angeläget av säkerhetsskäl och en viktig del av vår krisberedskap.

Bekräfta eller uppdatera dina kontaktuppgifter i IST Guardian

I e-tjänsten IST Guardian lägger du enkelt in ditt mobilnummer och din e-postadress. På startsidan för e-tjänsten finns tydliga instruktioner. Om ni är flera vårdnadshavare ska alla lägga in sina kontaktuppgifter. Du ska inte registrera dina kontaktuppgifter i några andra e-tjänster, vi behöver ha alla vårdnadshavares kontaktuppgifter samlade på ett ställe. Det är smidigare för dig och underlättar för oss.

Har du barn i förskolan och har registrerat dina kontaktuppgifter i eBarnUngdom, överförs dessa automatiskt. Du behöver då bara kontrollera och kanske uppdatera dem.

Gymnasieelever som blir myndiga får sina e-postadresser i skolan automatiskt överförda i rätt system.

Du loggar in i IST Guardian med e-legitimation. Du som saknar e-legitimation kontaktar din bank för hjälp. Har du problem med inloggning eller att lägga in dina uppgifter kan du kontakta ditt barns förskola eller skola för hjälp och stöd. Kom ihåg att ändra dina kontaktuppgifter i IST Guardian om du får nya.

Till e-tjänsten IST Guardian på uppsala.se

Vi samlar in och behandlar dina kontaktuppgifter för att vi ska kunna nå dig med information som gäller ditt barns skolgång eller vistelse i förskolan. Det är angeläget av säkerhetsskäl och det är en viktig del av vår krisberedskap. Den rättsliga grunden för behandlingen är att den är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Utbildningsnämnden är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Uppgifter som skickas in till Uppsala kommun blir i regel allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut till den som begär det, såvida inte uppgifterna bedöms omfattas av sekretess. Uppgifterna kommer att delas med de företag som levererar IT-stöd för Uppsala kommuns skolverksamheter. Uppgifterna kommer att lagras som allmänna handlingar i enlighet med arkivlag (1990:782). De kommer att gallras senast ett år efter att ditt barn har avslutat sin förskoleplacering, skolplacering eller gymnasium.

Om kontaktuppgifter saknas har vi inte möjlighet att nå dig med information som rör ditt barn. Läs mer om dina rättigheter och om hur Uppsala kommun behandlar personuppgifter.

För klagomål på vår personuppgiftshantering har du även rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud JP Infonet AB genom att maila dataskyddsombud@uppsala.se

Nu är alla e-tjänster för vårdnadshavare samlade

Vi har gjort det lättare för dig att nå alla e-tjänster som rör ditt barns skolgång eller vistelse i förskolan. Det finns en översiktssida för e-tjänster på uppsala.se som länkar vidare till alla e-tjänster för förskola, grundskola och gymnasieskola.

Till E-tjänster för dig med barn eller ungdom i kommunal förskola eller skola

Hitta översiktssidan med e-tjänster från startsidan på uppsala.se

1. Klicka på ”Förskola och skola” längst ner i det blå fältet.
  2. Klicka på ”E-tjänster för dig som har barn eller ungdom i kommunal skola eller förskola”.

Om behandling av personuppgifter på uppsala.se