Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Med hjälp av ledsagning får du stöd att ta dig till aktiviteter och delta i samhällslivet. Här hittar du information om vem som kan få hjälp, vad ledsagning innebär och hur du ansöker.

Vem som kan få stöd

Du som behöver stöd för att ta dig till och från platser samt genomföra aktiviteter utanför hemmet kan ha rätt till ledsagning. 

Ledsagning finns både i lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL). Inom LSS heter insatsen ledsagarservice.

Du behöver inte veta vilken lag som ger dig rätt. Det hjälper biståndshandläggaren dig med.

Då är ledsagning inte aktuellt

  • En ledsagare följer inte med till och från vårdbesök. Du som behöver hjälp att resa till vårdbesök kan åka med regionens sjukresor.
    Läs om sjukresor hos UL

    Frivilligorganisationer som Röda korset kan också följa med dig till och från läkare och tandläkare. På Akademiska sjukhuset finns även Rödakorsvärdar som hjälper dig att hitta på sjukhuset. 
    Läs om Rödakorsvärdar hos Akademiska sjukhuset
  • En ledsagare hjälper inte till med sysslor i hemmet, som exempelvis tvätt och inköp. Du som behöver hjälp med den typen av sysslor kan ansöka om hemtjänst.
    Läs om hemtjänst
     
  • Om du bor på ett vård- och omsorgsboende (särskilt boende) ges ledsaging i första hand av personalen på boendet.

Vad du får stöd med

En ledsagare kan exempelvis hjälpa dig med att

  • ta dig till och från en aktivitet
  • delta i kultur- och fritidsliv
  • vara delaktig i samhällsliv
  • ha kontakt med andra.

Vad ledsagning kostar

Det kostar ingenting att ha ledsagning, men du betalar själv för de aktiviteter du genomför.

Ansök om ledsagning

För att få ledsagning ska du göra en ansökan. En biståndshandläggare utreder dina behov och fattar beslut.

Läs mer om hur du som är över 65 år söker stöd

Läs mer om hur du som har en funktionsnedsättning söker stöd

 

Utförare

Utförare är de som ger dig ledsagning. Det är antingen Uppsala kommun eller andra aktörer som är godkända av Uppsala kommun.

Välj utförare

Är du 18 år eller äldre kan du göra ett så kallat eget val. Det betyder att du själv kan välja vilken utförare som ska ge dig ledsagning.

Så här gör du som ska välja utförare första gången.

  1. Välj utförare bland de godkända utförarna i Uppala kommun.
  2. Meddela ditt val till din biståndshandläggare.
  3. Biståndshandläggaren kontaktar den utförare du valt.
  4. Du och din utförare gör tillsammans en så kallad genomförandeplan. Det vill säga hur just din ledsagning ska se ut.
  5. Du och din utförare skriver under genomförandeplanen och skickar till biståndshandläggaren.

Byt utförare

Du som vill byta utförare gör på samma sätt som när du valde utförare första gången.

Kom ihåg att du behöver meddela den nuvarande utföraren om ditt byte senast 21 dagar innan den nya utföraren börjar.

Utförare att välja bland

Olivia Personlig Assistans

Kontakt

Kontaktperson: Camilla Bengtsdotter

Telefon: 018-472 80 00

E-post: opaupp@olivia.se

Webbplats: oliviapersonligassistans.se

Personal och kompetens

Antal anställda i Uppsala: På kontoret arbetar tre uppdragsansvariga chefer samt en enhetschef.

Personalens utbildning: Kundens behov och önskemål styr valet av kompetens för ledsagaren. Inom bolaget finns en gedigen kompetens inom verksamhetsområdet LSS, SoL samt rehabilitering.

Specialkompetens/inriktning: Vi har bred kompetens och lång erfarenhet att möta personer som omfattas av LSS, till exempel med en NPF-diagnos, beteendeproblematik, kognitiva funktionsnedsättningar.

Språkkompetens:  Vi anpassar språkkompetens efter kundens önskemål.

Verksamhetens mål och speciella inriktningar

Olivia Personlig Assistans utför insatsen ledsagning utifrån dina önskemål och behov.

Så här arbetar vi med kvalitet

Vi arbetar systematiskt utifrån vårt kvalitetsledningssystem för att kvalitetssäkra insatsen och förbättra vår verksamhet. Årliga kvalitetskontroller genomförs

Synpunkter och klagomål tas emot av

Du kan framföra förbättringsförslag, synpunkter och klagomål direkt, via telefon, via mail eller via vår hemsida.

Övrigt

Utöver ledsagning utför vi personlig assistans.

Om företaget/organisationen

Driftsform: Aktiebolag 

Besöksadress: Fyrisborgsgatan 2

Telefon: 018-472 80 00

E-post: opaupp@olivia.se

Webbplats:  oliviapersonligassistans.se

Verksamhetsansvarig: Camilla Bengtsdotter, leg sjuksköterska

Telefon verksamhetsansvarig: 018-472 80 01 

Uppsala kommun – egen regi

Kontakt

Telefon: 018-727 00 00

E-post: blandadeinsatser@uppsala.se 

Verksamhetsansvarig: Kajsa Göthberg

Verksamhetsansvarig, telefon: 018-727 67 06

Webbplats: www.uppsala.se/funktionsnedsattning, vardochomsorg.uppsala.se

Personal och kompetens

Antal anställda i Uppsala: Cirka 450.

Personalens utbildning: Anpassas utifrån brukarens behov.

Specialkompetens/inriktning: Vi har lång och bred erfarenhet av arbete med stöd till personer med varierande behov. Stödet utformas efter individuella behov och biståndsbeslutet.

Språkkompetens; Vi anpassar språkkompetens efter önskemål och behov.

Verksamhetens mål och speciella inriktningar

Uppsala kommun är Sveriges största sammanhållna omsorgsförvaltning. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Göra skillnad, arbeta tillsammans, välkomna nyskapande. Detta innebär att den enskilde brukaren och dennes behov står i centrum och är utgångspunkten för insatsen.

Så här arbetar vi med kvalitet

Vi arbetar aktivt med systematiskt kvalitetsarbete. Medarbetare och ledning har tillgång till stödfunktioner och utbildningar inom ett brett område som kommer brukaren till nytta genom en hög kompetens och ett stort engagemang i alla led.

Synpunkter och klagomål tas emot av

Synpunkter och klagomål kan lämnas till ledsagaren själv, ansvarig koordinator eller verksamhetschef. De kan även lämnas på www.uppsala.se/synpunkter

Övrigt

Uppsala kommun bedriver samtliga verksamheter och insatser kopplade till området. Den stora och stabila organisationen är en garant för en säker insats med brukaren i fokus.

Om företaget/organisationen

Driftsform: Kommunal

Postadress: Uppsala kommun, Omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala

Besöksadress: Fyrisborgsgatan 1, Uppsala

Telefon: 018-727 00 00

Telefontider: 9.00-16.00

E-post: blandadeinsatser@uppsala.se

Webbplats: uppsala.se och vardochomsorg.uppsala.se

Verksamhetsansvarig: Kajsa Göthberg

Telefon verksamhetsansvarig: 018-727 67 06

Har du frågor? Prata med oss!

För dig över 65 år

Seniorguide kan svara på frågor och ge råd om äldreomsorg i Uppsala kommun. Vi som svarar är biståndshandläggare.

Telefon och telefontider

018-727 65 00

måndag–tisdag
9.00–12.00 och 13.00–16.00

onsdag
9.00–12.00 och 13.00–14.30

torsdag–fredag
9.00–12.00 och 13.00–16.00

E-post

seniorguide@uppsala.se

För dig med funktionsnedsättning

Vi som svarar arbetar som biståndshandläggare och kan svara på frågor och ge råd om stöd vid funktionsnedsättning.

Telefon och telefontider

018-727 06 80

måndag
9.00–11.30

tisdag
13.00–15.30

onsdag–fredag
9.00–11.30

E-post

omsorg@uppsala.se