Hemtjänst är ett stöd för dig som bor i eget boende och behöver hjälp i din vardag. På den här sidan hittar du information om vad du kan få för stöd, vad det kostar och hur du ansöker om hemtjänst i Uppsala kommun.
Hör gärna av dig till oss om du vill prata med någon om hemtjänst.
Du kan få hemtjänst om du är över 18 år och har behov kopplade till åldrande, sjukdom eller funktionsnedsättning. Syftet med stödet är att du ska kunna bo kvar hemma på ett tryggt sätt.
Hemtjänst beviljas enligt Socialtjänstlagen.
Hemtjänsten kan vara av olika omfattning, från enstaka stöd någon gång i veckan till mer omfattande dagligt stöd.
Hemtjänsten kan exempelvis hjälpa dig med
En del stöd utförs med digital teknik. Det gäller bland annat tillsyn och inköp av dagligvaror.
Avgiften för hemtjänst är 438 kronor per timme. Som mest betalar du 2642 kronor per månad, som är kommunens maxtaxa.
Beroende på din inkomst och boendekostnad kan du få betala en lägre avgift.
I vår räknesnurra kan du räkna ut din preliminära avgift, men för att vi ska kunna räkna ut din exakta avgift behöver du lämna in en inkomstanmälan.
Läs mer om hur din avgift räknas ut och hur du lämnar in en inkomstanmälan
För att få hemtjänst behöver du göra en ansökan. En biståndshandläggare utreder dina behov och beslutar om du har rätt till hemtjänst och i så fall vad du kan få hjälp med.
Läs mer om hur du som är över 65 år söker stöd
Läs mer om hur du som har en funktionsnedsättning söker stöd
Med en trygghetskamera kan du få tillsyn i hemmet under natten utan att någon behöver komma in i bostaden. Kameran ger dig ökad trygghet och minskad risk för att bli väckt i onödan.
Om du inte kan göra inköp av dagligvaror själv kan hemtjänsten stötta dig att handla via internet. Du väljer en butik som levererar varorna hem till dig.
Trygg hemgång är ett stöd för dig som behöver omfattande stöd, rehabilitering och trygghet när du kommer hem från sjukhus eller korttidsplats. På den här sidan kan du läsa mer om vem som kan få stödet och hur det fungerar.
Det är viktigt att du som får hemtjänst känner dig trygg och kan vara med och påverka den hjälp du får. Här finns information om hur det går till efter att du fått ett beslut om hemtjänst.
Du som har beslut om hemtjänst kan själv välja utförare. Du kan välja mellan kommunens hemtjänst och privata företag som kommunen har godkänt.
Du kan fråga din biståndshandläggare om vilka utförare som finns. Du kan också se information om utförarna längre ner på den här sidan.
Läs mer om godkända utförare av hemtjänst i Uppsala kommun
Om du inte kan eller vill välja en utförare finns det ett så kallat ”ickevals-alternativ”. Då tilldelar biståndshandläggaren dig en utförare slumpvis.
Om du är i omedelbart behov av hjälp kan du få en tillfällig utförare fram till att du har gjort ditt val. Det gäller till dess att ditt eget val hinner träda i kraft.
I Socialstyrelsens Äldreguiden kan du jämföra utförare av hemtjänst baserat på vad de äldre själva tycker om den hemtjänst de får.
När du får ett beslut om hemtjänst står det vad du ska få hjälp med, som till exempel att duscha, laga mat eller handla. I ditt beslut står det också hur ofta du ska få hjälp.
Utifrån ditt beslut gör du och utföraren av din hemtjänst en genomförandeplan tillsammans. Där beskriver ni hur ditt stöd ska fungera och när hemtjänsten ska besöka dig.
I genomförandeplanen står det om du kan och vill göra delar av stödet på egen hand och vad du behöver hjälp med. Kanske klarar du själv av att lägga in tvätt i tvättmaskinen och starta den, men behöver hjälp att hänga upp tvätten när den ska torka.
Du får en utsedd kontaktperson i personalen som lär känna dig och dina behov. Det kallas att ha en fast omsorgskontakt. Omsorgskontakten skapar trygghet och kontinuitet i din vardag och är en kontakt både för dig och dina anhöriga.
Hemtjänsten ska sträva efter att det så ofta som möjligt är samma personer som kommer hem till dig.
Varje år mäts personalkontinuiteten inom hemtjänsten genom Kommunens kvalitet i korthet (KKiK). En person med hemtjänst i Uppsala kommun, som får minst två besök per dag, träffade i genomsnitt 16 olika personal under två veckor när senaste mätningen gjordes 2024.
Om du har synpunkter finns det flera sätt att höra av dig till oss.
Kontakta verksamhetschef eller annan personal för att lämna synpunkter eller förbättringsförslag skriftligt eller muntligt.
Du kan också lämna synpunkter och förbättringsförslag i ett webbformulär.
Du har alltid rätt att byta utförare av din hemtjänst. Kontakta din biståndshandläggare om du vill byta.
Här ser du vilka utförare du kan välja om du har fått beslut om hemtjänst.
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, social aktivitet som samvaro eller promenad, hemkörning av matlåda. När den enskilde är beviljad matleverans ska utföraren leverera kyld mat till hemmet av matleverantör.
Antal anställda i Uppsala: 9
Omräknat till heltid: 4
Totalt i hela organisationen: 55
Personalens utbildning: Sjuksköterska, undersköterska, vårdbiträde
Specialkompetens/inriktning: Serviceinsatser och social samvaro inom alla samhällsgrupper. Förespråkar det sociala livet för att bryta isolering och ensamhet.
Språkkompetens: Förutom svenska talar våra medarbetare engelska, arabiska, somaliska, tigrinja, dari, kurdiska, kroatiska, turkiska. Om det finns behov av andra språkgrupper ordnar vi det.
Vi har speciellt inriktat oss på att du som kund inte skall behöva möta flertal olika personer vad gäller utförande av insatser. Du som kund ska alltid känna dig trygg och kunna känna tillit till den person som utför insats hos dig. Våra medarbetare har stor respekt för att vi arbetar i ditt hem. Du bestämmer när och hur arbetet skall utföras medan vi ansvarar för kvalitet, flexibilitet och tillgänglighet.
(trygghet, inflytande, tillgänglighet, oberoende, respekt och bemötande)
Viktiga punkter är: trygghet, respekt, inflytande, oberoende, tillgänglighet och bemötande.
Vi har alltid introduktion av nyanställda och däri ingår även att vi går igenom Uppsala kommuns äldrenämnds värdegrund och värdighetsgarantier.
Hos oss får du alltid en kontaktperson som ansvarar för din hjälp i hemmet och som du alltid kan vända dig till. Du kommer ha ett fåtal personer som utför insatserna i ditt hem eller inom social samvaro. Vid vårt första besök hos dig går vi igenom ditt biståndsbeslut och utifrån det skriver vi tillsammans en genomförandeplan som beskriver hur du vill ha dina insatser utförda. Det är du som kund som avgör hur insatserna skall utföras. Vi finns till för dig.
Din genomförandeplan utvärderas och följs alltid upp kontinuerligt. Synpunkter och klagomål dokumenteras, utreds och åtgärdas. För oss är det viktigt att du känner dig nöjd och tillfreds med den hjälp du erhåller så därför är det viktig att ha en dialog kring insatserna så vi kan möta upp dina önskemål och tankar kring insatserna. Utvärderingar av insatserna görs regelbundet.
Du kan alltid lämna dina synpunkter eller klagomål till din kontaktperson eller till din verksamhetschef.
Therese Hansson: 018-410 01 80, info@faham.se
Nadra Nur: 018-410 01 80, info@faham.se
(tjänster som inte ingår i biståndsbeslutet och som kunden helt betalar själv för)
Hushållsnära tjänster: fixartjänster i hemmet som t.ex. städ, fönsterputs och övrigt du kan behöva ha hjälp med.
Kontaktperson och verksamhetsansvarig:
Therese Hansson, 018-410 01 80
Telefon (växel): 018-410 01 80
E-post: info@faham.se
Postadress: Södra Kungsgatan 14, 802 52 Gävle
Besöksadress:Bangårdsgatan 13, 753 20 Uppsala
Webbplats:
faham.se
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, hemkörning av matlåda samt social aktivitet som samvaro eller promenad.
Personlig omvårdnad: (inklusive hemsjukvård och hjälp vid larm) Hjälp med på- och avklädning, tillsyn, toalettbesök, dusch och annan hygien.
Antal anställda i Uppsala: 230
Omräknat till heltid: 180
Personalens utbildning: Undersköterska, vårdbiträde, distriktssköterska, sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast.
Specialkompetens/inriktning: Silviasystrar, instruktör i psykisk hälsa, värdegrundsledare, sjuksköterska med speciell utbildningen i palliativ vård, första hjälpare i psykisk hälsa, diabetesvård, dietist
Språkkompetens: Bred språkkompetens
Forenede Care är ett familjeföretag som värdesätter kvalité och kompetens.
Forenede Cares hemvård består av fem enheter. På varje enhet finns ett team bestående av distriktssköterska/sjuksköterska, fysioterapeut/sjukgymnast, arbetsterapeut, undersköterska, vårdbiträde samt enhets- och verksamhetschef. Varje team arbetar kundnära, vi finns där kunden finns, både inne i centrum och ute på landsbygden och varje team har kunden i fokus.
Inom verksamheterna finns dessutom extra engagemang kring demensvård, psykisk hälsa, palliativ vård, näringslära och individanpassad kost, arbete utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt samt omvårdnadsomfattad och hälsobefrämjande vård.
(trygghet, inflytande, tillgänglighet, oberoende, respekt och bemötande)
För att uppnå äldrenämndens värdegrund arbetar Forenede Care med att skapa trygghet och kontinuitet och för att du ska känna inflytande över din vård. Vi använder oss av fast omsorgskontakt och det är en person i arbetsgruppen som du ska kunna känna ett extra förtroende för och som kan skapa det lilla extra för just dig.
Tillsammans med fast omsorgskontakt upprättas en genomförandeplan där du kan beskriva hur du önskar få din hjälp utförd utifrån ditt biståndsbeslut. För att du ska känna oberoende arbetar vi personcentrerat och ger det stöd och den hjälp som du behöver för att så långt som möjligt ska kunna bibehålla dina förmågor och vara delaktig i din vardag. Vi är uppmärksamma, lyhörda och utgår från dig och dina behov.
Forenede Care är familjeföretaget som sätter extra stort värde i att personal och medarbetare omfamnar begrepp som omtanke, vänlighet och service. Vi skapar förutsättningar för att din delaktighet och ditt inflytande ska vara hörnstenen i vårt arbete.
Vi arbetar systematiskt med kvalitet och jobbar kring rutiner och riktlinjer för att skapa grunden för ett kontinuerligt förbättringsarbete där alla är delaktiga. Vi lägger stor vikt kring både arbetet med kundnöjdhet enligt Socialstyrelsens brukarundersökning ”Vad tycker äldre om äldre” och en trivsam arbetsplats för företagets anställda. Detta blir utgångspunkten för vårt kontinuerliga kvalitets- och utvecklingsarbete.
Forenede Care arbetar också för en hållbar miljö.
Dina synpunkter är värdefulla för vårt fortsatta kvalitetsarbete. Du som kund eller närstående är alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor, synpunkter och klagomål. Du kan lämna synpunkter via din fasta omsorgskontakt eller direkt till chefen på din enhet.
Kontaktperson: Madelene Björck (verksamhetsansvarig), 073-973 57 18, madeleneb.uppsala@forenedecare.se
Telefon: 018-478 82 42
E-post: info@forenadecare.com
Post- och besöksadress: Södra Långåsvägen 2, Björklinge
Webbplats:
forenedecare.se
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, social aktivitet som samvaro eller promenad, hemkörning av matlåda. När den enskilde är beviljad hjälp att värma, servera eller tillaga måltider ska utföraren kontinuerligt vara observant på den enskildes mående och hälsotillstånd.
Personlig omvårdnad: Hjälp med på- och avklädning, förflyttningar, tillsyn, toalettbesök, dusch och annan hygien.
Hemsjukvård: Delegerad hälso- och sjukvård, inklusive hemsjukvård och hjälp vid larm.
Antal anställda: 80 inklusive timvikarier.
Kompetens: Distriktssköterska, sjuksköterskor, fysioterapeut, arbetsterapeut, undersköterskor, vårdbiträde.
Specialkompetens: Diabetesvård, palliativ vård, instruktör psykisk ohälsa
Språk: Svenska, engelska, persiska, arabiska, kurdiska, finska.
Svensk Kvalitetsvård är Uppsalas lilla familjeägda företaget som drivs av tre goa kolleger som brinner för samma sak, äldrevården. Vill du ha nära kontakt till alla oavsett yrkestitel samtidigt som du känner att vård sker på dina villkor utifrån biståndsbeslut har du hittat det lilla företaget med det stora hjärtat. Tillsammans arbetar vi för att ge dig den bästa vården och göra skillnad på riktigt.
Vill du vara en del av det genuina engagemanget, erfarenheten och kompetensen som vårt team har, är du varmt välkommen till oss. Vårt hemvårdsteam består av: undersköterskor/vårdbiträden, sjuksköterskor, fysioterapeut, arbetsterapeut, driftledare, enhetschefer, verksamhetschef. Vår styrka är att vi utgår ifrån samma enhet vilket är en bra förutsättning för att ge dig den bästa vården byggd på nära samarbete.
Varje människa är unik och har olika behov. Målet är att ge dig den bästa vård och omsorg utifrån din förmåga, vilja och behov. Därför kännetecknas vårt arbetssätt av helhetssyn, hög personalkontinuitet, tillgänglighet och bra bemötande. Äldrenämndens värdegrund präglar vårt arbete på följande sätt:
Vårt kvalitetsarbete börjar med vårt första möte där du har möjlighet att framföra dina behov och önskemål. Vi går igenom alla dina insatser och du kan påverka hur och när de ska utföras. Det vi kommer överens om skriver vi ner i en genomförandeplan. Vi följer upp arbetet kontinuerligt så att målet och dina förväntningar uppfylls. Vi arbetar utifrån Uppsala kommuns värdegrund med fokus på allas lika värde. Det innebär att alla ska bemötas med respekt och värme oavsett religion eller etnisk bakgrund.
Dina synpunkter och klagomål välkomnas och tas tillvara i kvalitetsarbetet. Kontakta verksamhetschefen på telefon 018-410 40 30 eller din kontaktman/ fasta omsorgskontakt.
Kontaktperson och verksamhetsansvarig: Danijela Cvetkovic
Telefon: 018-410 40 30 (08.00-17.00)
E-post: danijela@svenskkvalitetsvard.se
Post- och besöksadress: Möllersvärdsgatan 12, 754 50 Uppsala
Webbplats:
svenskkvalitetsvard.se
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, social aktivitet som samvaro eller promenad, hemkörning av matlåda. När den enskilde är beviljad matleverans ska utföraren leverera kyld mat till hemmet av matleverantör.
Personlig omvårdnad: Delegerad (inklusive hemsjukvård och hjälp vid larm) Hjälp med på- och avklädning, tillsyn, toalettbesök, dusch och annan hygien. När den enskilde är beviljad hjälp att värma, servera eller tillaga måltider ska utföraren kontinuerligt vara observant på den enskildes mående och hälsotillstånd.
Antal anställda: 1 045
Omräknat till heltid: 553
Personalens utbildning: Hos oss möter du främst undersköterskor, och vårdbiträden med lång erfarenhet. På alla våra enheter finns distriktssköterskor/sjuksköterskor, arbetsterapeut och sjukgymnaster, några med vidareutbildning inom sina yrkesområden. När vi nyanställer är kravet minst undersköterska.
Specialkompetens/inriktning: Ett antal av våra undersköterskor har specialkompetens inom demensvård, några är Silvia-systrar. Vi har även tillgång till äldrepedagog och dietist. Ibland behövs kunskap inom socialpsykiatri eller beroendefrågor, där vi samarbetar med kollegor inom andra kommunala verksamheter.
Språkkompetens: Genom vår bredd har vi medarbetare med olika kulturell och språklig bakgrund, som en valmöjlighet och trygghet för dem vi hjälper.
Uppsala kommun Hemvård arbetar med allt från förebyggande insatser till avancerad vård och omsorg i hemmet. Vi utför hemtjänst och hemsjukvård dygnet runt, årets alla dagar.
För att kunna erbjuda dig en bra insats arbetar vi i team. I teamet ingår kontaktman, omvårdnadspersonal, sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast. Teamet arbetar med målet att du ska kunna klara så mycket som möjligt på egen hand, så länge som möjligt.
Mycket av arbetet är förebyggande, till exempel att ge tips och träning för att förebygga fall. Vi arbetar utifrån ett genuint intresse för människor och ditt välmående.
(trygghet, inflytande, tillgänglighet, oberoende, respekt och bemötande)
Äldrenämndens värdegrund följer den nationella värdegrunden som sedan januari 2011 ingår i Socialtjänstlagen. Den tydliggör de etiska värden och normer som ska ligga till grund för arbetet inom äldreomsorgen.
Syftet är att du som äldre ska kunna leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Det handlar bland annat om rätten till privatliv, kroppslig integritet, självbestämmande, delaktighet och anpassning av vården till dig som individ.
När du anlitar oss skriver vi en genomförandeplan och en arbetsplan tillsammans med dig. Där beskriver vi när och hur du vill att våra uppgifter ska utföras. Arbetsplanen är mer detaljerad och du förvarar den hemma hos dig. Flexibilitet är viktigt och båda planerna skrivs om när du själv vill förändra något eller när det behövs utifrån dina behov.
Du får också en kontaktman, en person i arbetsteamet som har ett helhetsansvar för vårt arbete hos dig och som tar tillvara dina synpunkter. Kontaktmannen är den person du känner lite mer och som kan hjälpa dig med det lilla extra.
Med jämna mellanrum gör vi även undersökningar för att ta tillvara synpunkter och behålla våra höga nöjdvärden.
Vi har rutiner och riktlinjer som ger förutsättningar för en god och säker vård och omsorg, och vi granskas regelbundet genom interna och externa revisioner. Vi arbetar ständigt med kvalitets- och utvecklingsfrågor för att du ska kunna känna dig trygg och för att vi ska kunna erbjuda god vård med en stabil ekonomi som grund.
Du är välkommen att vända dig till din kontaktman eller verksamhetschefen på den enhet som ger dig stöd. Du kan även lämna dina synpunkter via ett formulär eller kontakta oss via telefon 018-727 65 00 eller e-post: seniorguide@uppsala.se.
Kontaktperson: Seniorguide, 018-727 65 00, seniorguide@uppsala.se
Verksamhetsansvarig: Susanne Andersson, 018-727 61 33
Telefon: 018-727 65 00 (9.00-16.00, lunchstängt 12.00-13.00)
E-post: seniorguide@uppsala.se
Postadress: Uppsala kommun, 753 75 Uppsala
Besöksadress: Svartbäcksgatan 44
Webbplats: uppsala.se,
vardochomsorg.uppsala.se
Seniorguide kan svara på frågor och ge råd om äldreomsorg i Uppsala kommun. Vi som svarar är biståndshandläggare.
måndag–tisdag
9.00–12.00 och 13.00–16.00
onsdag
9.00–12.00 och 13.00–14.30
torsdag–fredag
9.00–12.00 och 13.00–16.00
Vi som svarar arbetar som biståndshandläggare och kan svara på frågor och ge råd om stöd vid funktionsnedsättning.
måndag
9.00–11.30
tisdag
13.00–15.30
onsdag–fredag
9.00–11.30