Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

En bra start bygger på öppenhet och dialog. Låt huvudmannen berätta om sig själv, förklara varför du tagit på dig uppdraget och prata om hur ni kan samarbeta. Fråga om önskemål och tydliggör vilken hjälp du kan ge inom ramen för ditt uppdrag.

Att prata om på första mötet

Använd de här punkterna som stöd. De är framtagna i samråd med en referensgrupp som består av huvudmän. 

Ladda ner checklistan för utskrift (PDF, 480 KB)

  1. Kommunikation

    Hur ni ska kommunicera, om det behövs särskilt stöd eller hur ofta ni ska höras är viktigt att prata om. Ni kan till exempel prata om:

    • Hur vill du att vi ska kommunicera? (Till exempel via telefon, sms eller med bildstöd).
    • Vill du ha en skriftlig kopia på det vi kommer överens om?
    • Hur ofta vill du att vi ska träffas? Var vill du träffas?
    • Använder du digitala hjälpmedel som dator eller telefon?
  2. Ekonomi och sysselsättning

    Ni kan till exempel prata om:

    • Vilka inkomster och bidrag har du? Hur ofta får du dem och när?
      (Till exempel lön, aktivitetsersättning, sjukersättning, fondutdelning eller bostadstillägg).
    • Vill du ha hjälp att ordna med dina inkomster?
    • Har du en betald sysselsättning idag? Hur ofta arbetar du? Får du utbetalningar? 
    • Vill du ha hjälp att ordna med en betald sysselsättning?
    • Har du gått någon utbildning?
    • Är det något du vill studera framöver?
    • Har du förmånskort från Försäkringskassan? Vill du ha hjälp att ordna med det?
    • Vilka räkningar har du idag?
    • Behöver du hjälp med dina räkningar? Vill du vara med och lära dig?
    • Vill du ha insyn i din ekonomi? Hur?
    • Behöver du hjälpmedel för att sköta din ekonomi? (Dator, budgettavla eller annat).
    • Vill du ha hjälp med dina inköp?
  3. Bostad

    Ni kan till exempel prata om:

    • Hur bor du idag?
    • Har du hjälp i ditt boende? (Till exempel av personal eller anhöriga)
    • Finns de hjälpmedel du behöver?
    • Behöver du hjälp med något annat? (Till exempel städ, tvätt eller att handla).
    • Har du de möbler, hushållsutrustning du behöver? (Ge exempel på sånt som kan behövas).
    • Är detta ditt önskade boende?
  4. Stödbehov

    Ni kan till exempel prata om:

    • Vilka insatser har du kopplat till ditt stödbehov idag? (Till exempel assistans eller kontaktperson).
    • Vill du att jag ska vara med på eventuella möten och ta del av information som gäller ditt behov av vård?
    • Vill du ha hjälp att se över ditt vårdbehov?
    • Behöver du hjälp med din personliga omvårdnad?
    • Behöver du friskvård? (Fysisk och/eller psykisk).
    • Hur förflyttar du dig? Har du lång resväg, egen bil eller reser du med kollektivtrafik som inte går så ofta?
    • Behöver du några hjälpmedel för förflyttningar? (Till exempel rullstol eller färdtjänst).
  5. Fritid och välbefinnande

    Ni kan till exempel prata om:

    • Vad brukar du göra på din fritid? (Till exempel föreningsliv, idrott, spel eller kultur).
    • Vad är du intresserad av? (Till exempel konst, musik, litteratur, djur eller dataspel).
    • Behöver du någon hjälp så att du kan ägna dig åt dina intressen?
    • Behöver du hjälp med att starta ett nytt fritidsintresse?
    • Vad gör du helst när du har semester?
  6. Relationer

    Ni kan till exempel prata om:

    • Vilka är din närmaste familj/släkt? Har du någon kärlekspartner?
    • Har du några andra sociala relationer? Till exempel vänner eller djur som är viktiga för dig?
    • Hur ofta träffas ni?
    • Vill du att jag ska ha kontakt med de personerna? Vilka av dem?
    • Är det några särskilda kontaktuppgifter du vill att jag ska ha?