Personlig kontakt ovärderlig för restaurangägare

För att driva restaurang behöver du följa olika lagar och regler och ha ett serveringstillstånd. För att underlätta för Uppsalas restauranger att göra rätt finns kommunens tillståndsenhet snabbt tillhands.

Alla restauranger och festivaler behöver enligt lagen ett serveringstillstånd för att få servera alkohol. Kommunens tillståndsenhet tar emot cirka 40 ansökningar per år och gör kontinuerliga besök hos alla som har serveringstillstånd för att kontrollera och stötta att verksamheterna lever upp till de lagar och regler som gäller.

NKI-mätningar

Enligt de kund-index-mätningar (NKI) som Svenskt Näringsliv gör varje år är Uppsalaföretagen nöjda med den företagsservice som kommunen erbjuder när det gäller serveringstillstånd. 2021 var siffran 81. I den senaste mätningen 2022 hade siffran ökat till 87. Nästa mätning släpps 24 april.

– Som kommun har vi ansvar för att hjälpa restaurangerna att följa lagen. Vi tolkar lagen objektivt och stöttar restaurangerna så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet, säger Henrik Larsson, handläggare, tillståndsenheten, Uppsala kommun.

serveringstillstånd flaskor .jpg

Den personliga kontakten med alla Uppsalakrögare som söker ett serveringstillstånd och rutiner för återkoppling är ovärderligt i det kontinuerliga förbättringsarbetet av kommunens företagsservice.

Tolkning av lag

Vilket utbud krävs av en restaurang? Hur berusad får en gäst vara? Vilka tider är det ok att servera alkohol? Alkohollagen kan vara svår att tolka. Henrik och hans kollegor finns tillhands för att lotsa alla som gör en ansökan om serveringstillstånd från start till mål. De förklarar lagen, hjälper till att se vilka tillstånd som krävs för respektive verksamhet och agerar bollplank.

– Både näringslivet och Uppsalaborna ska helt enkelt kunna känna sig trygga. Samsyn och ett rättvist bemötande är en grund för att restaurangerna ska konkurrera på lika villkor, säger Henrik Larsson.

Ovärderlig återkoppling

Enligt NKI-sifforna som Svenskt näringsliv släpper varje år har företagen varit nöjda med kommunens service i samband med serveringstillstånd i 15 år. Enligt Henrik hänger det samman med kontinuerlig avstämning med varje företag som söker serveringstillstånd och bra tillgänglighet. Men han tycker att NKI-siffrorna endast är en fingervisning, inte hela sanningen.

– Återkopplingen från oss handläggare som har kontakt med företagen är minst lika viktiga som NKI-siffrorna. Vi har en personlig kontakt med alla som söker ett serveringstillstånd och har bra rutiner för återkoppling vilket är ovärderligt i det kontinuerliga förbättringsarbetet, säger Henrik Larsson.

Regelbundna besök

I Uppsala finns idag cirka 330 utfärdade serveringstillstånd. Under regelbundna besök kollar kommunens handläggare att verksamheterna lever upp till de riktlinjer som serveringstillståndet kräver. Den vanligaste bristen är att det saknas en utnämnd serveringsansvarig på plats i restaurangen. Varje år återkallas två till tre serveringstillstånd.

– Vissa tycker nog att det känns besvärligt när vi kommer och blir nervösa, men vi blir nästan alltid bra bemötta. Majoriteten lever upp till lagar och regler. Om vi ser något bristfälligt påtalar vi det och gör ett oanmält besök för att följa upp och se att felet är korrigerat, säger Henrik Larsson.

Förenklad ansökan

I dag kommer majoriteten ansökningar om serveringstillstånd in till kommunen digitalt. Men den som vill kan fortfarande göra sin ansökan på papper och skicka in med post. Innan du får ett serveringstillstånd måste du klara Folkhälsomyndighetens prov för att intyga att du har grundläggande kunskap om vad som gäller för serveringstillståndet. Inom kort kan du boka provskrivningen via webben

– Det är viktigt att vi hela tiden ser över processen för att göra den så smidig möjligt för företagen. Provet är ett bra exempel. Vi kontaktade nyligen Folkhälsomyndigheten och föreslog förenkling av språket och påpekade att flera frågor var onödiga och irrelevanta, säger Henrik Larsson.

Har du frågor om serveringstillstånd?

Mejla serveringstillstand@uppsala.se

Artikelserie för inblick

Under våren 2024 har vi fördjupat oss i olika myndighetsområden för att ge dig en inblick i hur arbetet för företagsklimatet kontinuerligt utvecklas. Det här är den åttonde och sista artikeln.

Jag vill se samtliga artiklar som finns i serien om arbetet för ett bättre företagsklimat (uppsala.se)