Pilotstudie om hur smarta sopkärl kan öka trivsel och trygghet

Sedan 2022 utför Uppsala kommun en pilotstudie med smarta sopkärl. Studien undersöker om sopkärl som utrustas med sensorer och nya funktioner kan öka den upplevda trivseln och tryggheten.

Många av Uppsalas sopkärl är redan idag utrustade med solceller och sensorer inuti sopkärlet som mäter hur fullt det är för att tömningarna ska bli effektiva. Studien undersöker om sensorer även kan användas för att läsa av rörelse i omgivningen och aktivera olika nya funktioner på sopkärlet. Det kan vara funktioner som till exempel

• belysning
  • USB-uttag för att ladda mobilen
  • cykelpump
  • ljud, till exempel musik eller olika miljöljud

Möjlighet till mobilladdning finns på 6 av totalt 16 sopkärl som ingår i pilotstudien. Flera kärl har även sensorer som registrerar aktivitet och larmar. Sådana sensorer kan ge ett underlag för vaktbolag och polis. Det kan till exempel vara data som visar på avvikande aktivitet i ett område under vissa tider på dygnet. På så sätt får vaktbolag i och med de smarta sopkärlen ett hjälpmedel i strävan att effektivisera sina insatser.

Enkät om sopkärls egenskaper

Delta i enkäten.

I samråd med säkerhetssamordnare och innovationsledare från kommunledningskontoret har fyra platser valts ut för att vara med i studien. Dessa är:

• Lina Sandells park
  • Kulturcentrum Stenhagen
  • Gränbyparken
  • Dragarbrunnsgatan.

Det står fyra sopkärl med de nya funktionerna på varje plats under studien. Kommunen utvärderar deras funktioner genom intervjuer, skräpmätningar, EST-rapporter, enkäter och beteendestudier. Syftet med pilotstudien är att se om ny teknik kan bidra till ökad trivsel och trygghet där sopkärlen står och att allmänheten får vara med och påverka och utforma det offentliga rummet i gatumiljö.

Pilotstudien är ett samarbetsprojekt mellan

Mer information

Har du frågor om projektet? Välkommen att kontakta projektledare David Berg: david.berg@uppsala.se.

smarta-sopkärl_uppsala.jpg

bigbelly.jpg

De smarta sopkärlen drivs av solceller och kan till exempel erbjuda cykelpump, USB-uttag för att ladda mobilen och sensorstyrd belysning.