Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Så ska förskolan och skolan bli mer likvärdig

I Uppsala kommun arbetar vi enligt en långsiktig plan för att höja kunskapsresultaten och minska skillnaderna i barns och elevers förutsättningar att lyckas i skolan och få med sig en god utbildning ut i livet. Planen består av fyra områden.

Illustration av linje- och stapeldiagram
Systematiskt kvalitetsarbete

För att kunna höja resultaten och minska skillnaderna mellan förskolor och skolor måste vi ha god kunskap om verksamheternas förutsättningar och resultat. Varje förskola och skola sammanställer och analyserar sina resultat. Utifrån analysen identifieras utvecklingsområden som förskolor och skolor arbetar med under det kommande året. Dessutom rapporterar varje förskola och skola in uppgifter till en central enhet på utbildningsförvaltningen varje år.

Vi gör även enkätundersökningar med frågor till vårdnadshavare och elever. Det ger också ett värdefullt underlag för att mäta kvaliteten på verksamheten.

Vi kallar det för systematiskt kvalitetsarbete och arbetet följer ett årshjul där aktiviteter genomförs vid bestämda tidpunkter under året. Genom det systematiska kvalitetsarbetet har vi möjlighet att rikta insatser till de områden där de bäst behövs.

Utbildningsnämnden har tagit beslut om ett årshjul för uppföljning, analys och framtagande av utvecklingsområden inför kommande verksamhetsplanering.

  • I samtliga skolformer görs central insamling och rapportering av data och resultat för att varje förskola och skola ska ha likvärdiga underlag att göra sina analyser utifrån. Analysförmågan utvecklas på varje enhet så att resurserna används till rätt insatser för ökade kunskapsresultat. Alla förskolor och skolor behöver äga sitt eget kvalitetsarbete.
  • Förskolor och skolor med lägre resultat och utvecklingsbehov identifieras som utvecklingsskolor. Till dessa riktas särskilda insatser och de ges stöd i analysarbetet bland annat genom skolformsvisa strategigrupper för rektorer/ledning. 
  • Kontinuerlig uppföljning av varje elevs kunskapsutveckling.
  • Fokus på ämnena svenska, svenska som andraspråk och matematik i alla skolformer.

De här insatserna prioriterar vi i Uppsala kommun under 2024:

  • Tidiga insatser i unga åldrar för ökad måluppfyllelse. 
  • Utveckla verksamheten för att fler elever ska gå vidare från gymnasiets introduktionsprogram.
  • Förbättra insatserna för unga som varken studerar eller arbetar.
  • Kraftsamling för närvaro fortsätter i alla skolformerna.
  • Utveckla team i grundskolan för att stärka mottagande av samhällsplacerade elever. En modell ska även utvecklas för gymnasieskolan.

Illustration av pengar som fördelas
Medveten resursfördelning

För att nå en mer likvärdig skola riktar vi de ekonomiska resurserna till de förskolor och skolor som behöver dem bäst och där tillskottet kan göra störst skillnad. Det handlar om att fördela pengarna som finns på ett sätt så att vi skapar likvärdiga förutsättningar för alla barn och elever att klara sin utbildning och utmanas i sitt lärande, oavsett bakgrund, kön eller funktionsnedsättning.

Vår modell för resursfördelning innehåller följande inslag.

  • Vi fördelar en viss del av ersättningen som strukturersättning.
  • Vi ger särskild ersättning för nyanlända barn och elever.
  • Vi fördelar särskilda pengar för elever med extraordinära stödbehov, så kallat tilläggsbelopp.
  • Särskilt ersättning riktas till resursenheter.
  • Vi riktar resurser till att genomföra handlingsplaner på utvalda förskolor och skolor för att stärka likvärdigheten, och vi säkerställer att statsbidrag nyttjas där det är möjligt för att nå likvärdighetsstrategins mål.

 
En ljus och en mörk illustration av två personer
Motverka skolsegregation

Vi arbetar på olika sätt för att barn och elever med olika bakgrund ska mötas i förskolan och skolan. Vårt mål är att alla förskolor och skolor ska vara så attraktiva att de är relevanta alternativ för alla barn, elever och vårdnadshavare när de söker plats.

På övergripande nivå behöver skolsegregation beaktas i långsiktig samhällsplanering. Vi genomför ett aktivt skolval för alla kommunens skolor, och elevresa erbjuds oavsett kommunal eller fristående skola.

Några exempel från arbetet i skolformerna:

  • Vi arbetar med dimensioneringen och placeringen av nationella program och introduktionsprogram på olika gymnasieskolor.
  • Vi arbetar inkluderande och strategiskt med nyanländas lärande, och med flerspråkiga elever i alla skolor.
  • Fortsätta arbetet med att verka för att fler barn till utrikes födda föräldrar går i förskola. 

De här insatserna prioriterar vi i Uppsala kommun under 2024:

  • Se över möjligheten att utöka informationen i Hitta och jämför för att skapa bredare och mer allsidig information som underlag vid förskole- och skolval.
  • Undersöka möjligheten att organisera tillgången till skolplatser så att mottagande av samhällsplacerade elever blir möjligt på fler skolor.

En skola, en stjärna och en person
Strategisk kompetensförsörjning

De förskolor och skolor som har störst utmaningar har ofta en lägre andel behörig personal. Samtidigt vet vi att hög kompetens hos förskollärare och lärare är en avgörande framgångsfaktor. Därför arbetar vi med en plan för kompetensförsörjning som bland annat innebär att rekrytera legitimerade förskollärare och lärare till utvalda förskolor och skolor. I planen ingår även att arbeta med kompetensutveckling inom olika områden. Vårt mål är att ha de bästa förskollärarna och lärarna på förskolorna och skolorna med störst utmaningar.

Utbildningsnämnden har sedan flera år en kompetensförsörjningsplanering som utgår ifrån verksamheternas behov.

Några exempel från arbetet i skolformerna:

  • Utvecklingslärare och förste förskollärare med särskild likvärdighetsuppdrag.
  • Sammarbete med Uppsala universitets lärarutbildning, till exempel partnerskolor, verksamhetsförlags utbildning (VFU) och praktiknära forskning.
  • IBIS är en modell för att tillsammans som skola ihålligt, datadrivet
    och evidensbaserat stärka tryggheten, arbetsron och rutinerna och för
    att öka måluppfyllelsen. I samarbete med Uppsala universitet använder vi denna modell vid 16 grundskolor, varav flera är utvecklingsskolor.
  • Vi genomför insatser för elever med NPF genom fortbildning och handledning.
  • Systematiserad hand- och vägledning till lokala elevhälsoteam genom specialistkompetenser.

De här insatserna prioriterar vi i Uppsala kommun under 2024.

  • Fortsätta arbetet med att säkerställa hållbara chefsuppdrag. En viktig del i det arbetet omhändertas genom arbetet med riktmärket, som innebär en rekommendation om ett maxantal på 30 medarbetare per chef enligt beslut från kommunstyrelsen.
  • Åtgärder inom alla skolformer för att motverka hot och våld.
  • Fortsatt arbete för att minska upprepad korttidssjukfrånvaro. 

Kontakta utbildningsförvaltningen

Kontaktcenter i Stadshuset
Uppsala kommuns Kontaktcenter hjälper dig att hitta svar på allmänna frågor eller komma i kontakt med en handläggare på utbildningsförvaltningen.
Se öppettider och få mer information om Kontaktcenter

Telefon:
018-727 00 00
Besöksadress:
Kontaktcenter ligger i Stadshuset på Stadshusgatan 2
Postadress:
Uppsala kommun
Utbildningsförvaltningen
753 75 Uppsala