The Local Hub Björklinge på nationell konferens

Under den nationella konferensen Mobilitet och samhälle den 30 maj 2023, arrangerad av Aktuell hållbarhet och Dagens samhälle, talade landsbygdsstrateg Cecilia Carlqvist på temat Landsbygdernas mobilitetsmöjligheter med utgångspunkt i projektet The Local Hub Björklinge.

Landsbygderna glöms ofta bort i diskussionen om framtidens mobilitet, men det behöver dock inte vara på det sättet. Det unika, innovativa projektet The Local Hub Björklinge ger just nu Uppsala kommun värdefulla erfarenheter, samtidigt som det erbjuder en ny arbets- och mötesplats i Björklinge centrum för att minska transporterna, och klimatavtrycket, in till Uppsala och arbetsplatser på andra orter.

Projektet har fått 1,9 miljoner kronor från Vinnova under 2022-2024 för skapa en ett skalbart koncept för en lokal arbetshubb, en modell för att etablera fler arbetshubbar på landsbygder såväl i Uppsala som i övriga Sverige. Förutom en testperiod på sex månader under 2023, ingår även arkitektritning av hubben, affärsmodell som det skruvas på under projektets gång, samt utvärdering av beteendeförändringar bland boende och verksamma på orten under testperioden.

Privatpersoner, företag och andra organisationer har visat intresse för arbetshubben, varav flera har tecknat medlemskap. Ett tiotal personer har provat på att arbeta från hubben, och den har även bokats för möten. Uppsala kommuns medarbetare som bor i Björklingebygden har möjlighet att använda hubben som arbets- och mötesplats under testperioden. Vid intresse, vänligen kontakta: cecilia.carlqvist@uppsala.se

Partners i projektet är: Uppsala kommun, STUNS, Beteendelabbet, Björklinge C AB och Arkitekterna Krook & Tjäder AB.

Ta del av Cecilia Carlqvists presentation.

Läs hela konferensprogrammet.

Besök The Local Hub Björklinge.