Riktlinje

Riktlinje för koncern-gemensam beredning och prioritering av investeringar

Uppsalas utveckling, med stark tillväxt hos företag och en växande befolkning, leder till konstant höga investeringsnivåer för kommunen. Därför är det viktigt att kommunkoncernen arbetar tillsammans med en långsiktig och enhetlig syn på en planerad expansion, med hänsyn till risker och osäkerheter.

Uppsala strävar efter en ansvarsfull tillväxt med en balanserad ekonomi samtidigt som samhället förväntar sig en hållbar omställning med fokus på klimatet, sociala och ekonomiska aspekter.

Dessutom ökar behovet av reinvesteringar för att upprätthålla kvaliteten i redan genomförda investeringar, vilket kräver prioritering av framtida investeringar.

Riktlinje för koncerngemensam beredning och prioritering av investeringar beskriver principer för koncerngemensam samverkan och beredning av investeringar och förtydligar hur olika behov av investeringar inom kommunkoncernen ska prioriteras. Riktlinjen tar fasta på att den största påverkan och den mest fördelaktiga ekonomiska effekten erhålls när prioritering av investeringar görs i så tidigt skede som möjligt.