Resultat av dialog

Hur ser du på framtidens Björklinge?

Dialogen är avslutad.

Här nedan kan du ta del av resultatet.

Resultat i korthet

Uppsnack Björklinge

Uppsala kommun bjöd in till dialog och fanns på plats i Björklinge för att lyssna in invånares tankar och idéer den 29–31 mars. Dialogerna hölls på plats där invånare rör sig i centrum av Björklinge, i ett minihus på hjul som vi kallar för Lyktan. Från medborgare och företagare i området har det kommit in 250 synpunkter.

Utöver de synpunkter som kom in under samtal i Lyktan hölls det även riktade dialoger med förenings- och näringslivet.

Positivt gensvar

Responsen hos de boende och verksamma i Björklinge var över förväntan. Många av de besökande uttryckte sig mycket positiva till att kommunen var tillgänglig på plats i tre halvdagar för att synas och lyssna.
- Vi fick in många bra och värdefulla synpunkter om framtidens goda liv och dialogen med föreningslivet och näringslivet, säger Cecilia Carlqvist, landsbygdsstrateg på Uppsala kommun.

Här sammanfattas tankar och idéer som invånarna i Björklinge delade med sig av.

Bostäder

Många trivs bra i Björklinge men det finns önskemål om flera olika boendeformer i orterna, så det finns möjlighet att bo kvar när och om livssituationen förändras. ​

Identitet och karaktär

Björklinges småskaliga karaktär är uppskattad med sina befintliga sport, idrotts- och främst rekreationsmöjligheter kring Långsjön. Kulturmiljöerna kring kyrkan är värdefulla för bygdens identitet.

Trafik och infrastruktur

Utveckla möjlighet att cykla till olika målpunkter i Björklinge, till exempel skola, aktiviteter eller centrum, samt till Uppsala.

Förbättrad trafiksäkerhet önskas för oskyddade trafikanter, längs med och över Gävlevägen.

Skapa plats för fler pendlarparkeringar i Björklingebygden.

Bra kollektivtrafik men önskemål om bättre förutsättningar för perspektivet ”hela resan”.

Fritid, kultur, natur och friluftsliv

Boende är nöjda med många av de kultur- och fritidsverksamheter som finns men tycker att de kan förbättras, särskilt för ungdomar. Som exempel lyftes tennis- och fotbollsplanerna. Friluftsområdet vid Långsjön är en populär och uppskattad plats men behöver utökas när besökstrycket ökar.

Mötesplatser, service och verksamheter

Centrum upplevs som tråkigt och slitet men med stor potential till förbättrad service. Förutom livsmedelsaffär önskar medborgare fler butiker och service som apotek, vårdcentral, café och restauranger. I anslutning till det efterfrågades en grön, trygg, aktiv torgmiljö där människor kan mötas dag- och kvällstid.

Dialogen innan den avslutades

Dialogen pågick mellan

till

29–31 mars genomfördes dialoger med boende och verksamma på plats i Björklinge centrum vid Röde Orm. De som inte hade möjlighet att vara där kunde delta i vår digitala enkät om utvecklingen i Björklinge.