Stor uppslutning när träffpunkterna ordnade aktivitetsdag för 65-plussare

Det är full aktivitet i Storvreta när träffpunkterna i Uppsala ordnar en aktivitetsdag i rörelsens tecken. Ett 100-tal 65-plussare är på plats för att för att delta i dagens aktiviteter.

Bo och Mona Lidgren på träffpunkternas aktivitetsdag i Storvreta

Temperaturen är nära noll, det är snö i luften och blåser kallt. Men kylan till trots är uppslutningen stor. Ett 100-tal 65-plussare har tagit sig till Skogsvallens IP i Storvreta för att delta i en aktivitetsdag 5 mars. På schemat står aktiviteter som gå-fotboll, utegympa, musikquiz och tipsrunda.

En del av besökarna deltar i de fysiska aktiviteterna, medan andra går runt och pratar med folk och fikar. Inne i Storvreta IK:s klubblokal pågår ett pass i zenba – en dans till latinamerikanska rytmer. Under dagen delas det också ut pris för mest iögonfallande huvudbonad.

Skidåkning blev till andra aktiviteter

Dagen anordnas av Uppsala kommuns träffpunkter 65+, tillsammans med RF-SISU Uppland, riksidrottsförbundet och idrottsutbildarna. Från början var dagen tänkt som en friluftsdag för att bland annat prova på skidåkning, men på grund av snöbrist bytte arrangörerna till andra aktiviteter.

Träffpunkter inspirerar och aktiverar

Träffpunkterna är en mötesplats för alla som är 65 år och äldre. Det finns 16 träffpunkter runtom i kommunen. De arbetar hälsofrämjande och har både fysiska, sociala och kunskapsgivande aktiviteter. De arbetar också för att inspirera till goda matvanor. Personalen som arbetar på träffpunkterna är fysioterapeuter, hälsopedagoger och aktivitetshandledare. Alla aktiviteter på träffpunkterna är gratis för besökarna.

Bo och Mona spelade gå-fotboll, åt korv och gick tipsrunda

Bo och Mona Lidgren har kommit till aktivitetsdagen med sin hund Kokki.

– Vi har ätit korv, druckit kaffe, gått tipsrunda, spelat gå-fotboll och hälsat på bekanta, berättar Bo.

Lagotton Kokki tittar uppmärksamt på korven Mona äter.

– Fick inte du pris för bästa huvudbonad, skämtar Mona om Bos gröna Björklövenmössa.

– Nej, den gick till en man med en stor gammal hatt, berättar Bo.

Bo och Mona brukar gå på träffpunkten i Nyby tre gånger i veckan. De går bland annat på cirkelträning, innebandy och biljard.

– Vi är ganska nyinflyttade i stan, så träffpunkterna är ett sätt för oss att lära känna folk. Det bästa är att de ordnar aktiviteter som är gratis och att de får en att hålla i gång, säger Bo.

Många olika aktiviteter för en bred målgrupp

Karin Wall är hälsopedagog på Karl-Johans träffpunkt i Svartbäcken. Hon berättar att träffpunkterna används på olika sätt av olika personer.

– Gruppen 65 plus är långt ifrån en homogen grupp. Vi har dem som precis har slutat arbeta och är väldigt aktiva. Sen har vi dem som är 85 plus som har sämre hälsa och kanske lever ensamma. En del kommer in för att ta en kopp kaffe, läsa tidningen och prata lite. Andra kommer hit för att träna och delta i våra ordnade aktiviteter, säger Karin Wall.

Träffpunkterna finns runtom i Uppsala kommun. Både i stan och på landsbygden. Fyra av träffpunkterna är mobila och har öppet en gång i veckan. De finns i Knutby, Almunge, Järlåsa och Vänge.

–Vi tycker att det är viktigt att våra besökare får upp ögonen för träffpunkterna på landsbygden också. Därför valde de huvudansvariga att ha aktivitetsdagen i Storvreta, berättar Karin Wall.

Samarbete för fler aktiviteter i naturen

Träffpunkterna samarbetar ofta med Upplandsstiftelsen för att arrangera utflykter och få fler 65-plussare att ta sig ut i den uppländska naturen. Under aktivitetsdagen 5 mars står Karin Wall och tillagar tortilla, bullar och kokkaffe över öppen eld tillsammans med Eva Arnemo från Upplandsstiftelsen. Många kommer förbi och värmer sig vid elden och får med sig en rykande kopp kaffe och en varm kanelbulle.

Maria går på gymmet på träffpunkten i Nyby

Maria Karlström är en av besökarna som kommer förbi. Hon bor i Nyby och har tagit sig till aktivitetsdagen i Storvreta med sina två hundar Sigrid och Ludvig.

Vad har du gjort under aktivitetsdagen?

– Jag har gått tipspromenaden, druckit kaffe och minglat med folk.

Brukar du besöka träffpunkterna?

– Ja, jag går till den i Nyby som ligger nära där jag bor. Jag är lite begränsad i vilka aktiviteter jag kan gå på, eftersom jag hör dåligt och måste läsa på folks läppar för att förstå vad de säger. Men jag brukar gå till gymmet på träffpunkten i Nyby varje vecka. Det funkar bra för mig.

Läs mer om våra träffpunkter och deras program