Snart startar försäljningen av Seniorkortet

Har du fyllt 70 år och är folkbokförd i Uppsala? Då kan du beställa Seniorkortet för billigare resor med UL.

Seniorkortet

Seniorkortet är en årsbiljett som kostar 3 600 kronor och gäller i hela UL:s trafikområde. Du betalar 300 kronor i månaden i 12 månader och kan resa med kortet alla dagar dygnet runt.

Du kan resa med kortet på stadsbussar i Uppsala och regionbussar.

För tågresor gäller kortet på

• SL-pendeln mellan Uppsala och Arlanda
  • Mälartågs sträckor Uppsala-Gävle, Uppsala-Sala, Uppsala-Arlanda/Märsta.

Så beställer du kortet

Du beställer enklast i ett formulär här på uppsala.se om du har bank-id. Formuläret öppnar för beställning 22 januari.

Beställ fram till 31 januari för att resa med kortet från 1 mars

Du kan börja resa med kortet från 1 mars om du beställer det under perioden 22–31 januari. Beställer du kortet under februari månad så gäller det från 1 april. Du kan beställa under hela året och kortet gäller 12 månader framåt från första giltighetsdag.

Om du inte har bank-id

Du kan också få hjälp att göra beställningen i kommunens kontaktcenter i Stadshuset. Då behöver du ha med din legitimation. Vi startar försäljningen 22 januari men välj gärna att komma förbi en annan dag för att undvika köer.

Mer om villkoren för Seniorkortet

Du behöver inte ha fyllt 70 år när du gör din beställning, men däremot måste du vara 70 år eller äldre när kortet börjar gälla. När du beställer kortet kan du välja att flytta fram startdatum för ditt kort upp till tre månader framåt.

Kortet är inte personligt. Det betyder att du kan låna ut det till en annan person som fyllt 70 år och är folkbokförd i Uppsala. Kortet kan bara användas av en person vid varje resa.

Innan du beställer kortet är det viktigt att du har läst igenom villkoren som du hittar genom länken nedan.
Läs mer om Seniorkortet