Så jobbar vi med att få bort hålen i vägarna

Vinterns växlande temperaturer har lett till många hål i vägarna, så kallade potthål, runtom i landet. Tänk på att köra försiktigt och var rädda om er i trafiken. Uppsala kommun arbetar kontinuerligt för att laga hålen på gator och vägar.

Hur uppstår potthål?

När vädret skiftar från minusgrader till plusgrader kan detta orsaka skador på gator och vägar, så kallade potthål. På vintern kan potthål uppstå när vatten tränger sig in i sprickor, fryser och asfalten spricker vilket skapar håligheter i vägen.

Vilka vägar ansvarar Uppsala kommun för?

Kommunen ansvarar för lagning av potthål inom Uppsala tätort och Storvreta. Utöver det ansvarar Uppsala kommun för några få gator och cykelvägar i ytterområdena. Övriga vägar är Trafikverkets eller väg- och samfällighetsföreningars ansvar.

Så prioriterar vi potthål

Vägarna i Uppsala kommun kontrolleras och underhålls regelbundet för att hålla en bra standard. Lagning av potthål sker dagligen, där gator med bussar i linjetrafik och de större trafiklederna i kommunen prioriteras. Även potthål som är akuta och innebär en trafiksäkerhetsrisk åtgärdas omgående.

Felanmälning

Om du upptäcker ett hål i vägen kan du rapportera skadan via vår webbplats, via appen Felanmälan Uppsala kommun, via mejl till uppsala.kommun@uppsala.se eller telefon 018-727 00 00.

Gör en felanmälan via vår webbplats

Tänk på...

Tänk på att du som trafikant har ett eget ansvar och att anpassa farten efter vägförhållandena enligt trafikförordningen. Ta det lugnt ute på vägarna!