Så arbetar vi för ett bättre företagsklimat

Kommunen jobbar kontinuerligt för att skapa bättre förutsättningar för Uppsalas cirka 23 000 företag. Enligt mätningar skapar det resultat, nöjdheten hos företagen ökar. Men vad har vi gjort? Och hur gör vi för att stärka områden med förbättringspotential?

Charlotte, Erik och Christian
Charlotte Skott, näringslivsdirektör, Erik Pelling, (S), kommunstyrelsens ordförande och Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör, Uppsala kommun gläds åt att fler mötesplatser för kunskapsutbyte mellan företag, tjänstemän och politiker ger resultat.

Ett bra företagsklimat och välmående företag gynnar alla som bor, verkar och besöker Uppsala med omnejd. Företagen skapar arbetstillfällen och lockar hit fler människor som lever här och bidrar med hållbar tillväxt. Det stärker Uppsala.

– Det går åt rätt håll men vi nöjer oss inte. Vi fortsätter att jobba i tät dialog med näringslivet för att lyfta vår företagsservice på alla områden. Kommunens mål är att alla områden ska ligga högre än rikssnittet, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ett fokus är och har varit myndighetsservice.

– Den förflyttning vi ser är en effekt av ett målmedvetet arbete från beslutsfattare och medarbetare. Vi har sett över allt ifrån rutiner till hur vi möter våra medborgare och företag. Vi har även byggt upp ett kontaktcenter för bygglov. Det har resulterat i bättre tillgång till rådgivning och snabbare svar på frågor, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör, Uppsala kommun.

Under våren med start idag kommer du att kunna läsa om det arbete som görs inom olika områden för ett bättre företagsklimat. Nu är den första artikeln publicerad här på uppsala.se:

På rätt väg för ett bättre företagsklimat