Ny plan för Uppsala näringslivsarbete

Idag beslutade kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktig att anta ett nytt näringslivsprogram. Ett program som fortsätter utveckla Uppsalas näringsliv som en konkurrenskraftig, attraktivt och stark tillväxtmotor i Uppsala-Stockholmsregionen.

För att Uppsala ska fortsätta sin starka utveckling och vara attraktiv för näringslivet, har kommunens lokala näringsliv, politiker och tjänstepersoner tillsammans arbetat fram en nytt näringslivsprogram och en fyraårig handlngsplan för hur näringslivsarbetet ska bedrivas.

– Med ett nytt och uppdaterat näringslivsprogram stärker vi Uppsala kommuns åtaganden för näringslivet och kan genomföra insatser som hjälper våra företagare uppnå sin fulla potential och skapa fler jobb, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

För att förstärka Uppsalas position fokuseras näringslivsprogrammet inom sex prioriterade målområden:

• attraktionskraft
  • kompetensförsörjning
  • innovations- och tillväxtkraft
  • företagsservice
  • markberedskap och infrastruktur
  • upphandling.

– Näringslivsrådet har under mer än ett år jobbat med att ta fram ett nytt näringslivsprogram och en ny handlingsplan. Den är mycket förankrad inom näringsliv och våra universitet. Bågen är spänd och de mätbara målsättningarna ambitiösa. Nu växlar vi upp arbetet för att nå de ambitiösa målen till år 2027. Tillsammans kan vi lyckas, säger Stefan Hanna, ordförande näringslivsrådet.

Den 25 mars föreslås kommunfullmäktige att fatta beslut om näringslivsprogrammet.

Ta del av:  Näringslivsprogram - Uppsala kommun

För mer information