Är du vårt nästa familjehem? Delta i digital informationsträff

Har du en trygg livssituation och vill göra en insats för ett barn eller ungdom? 25 april kan du delta på en av våra digitala informationsträffar. På träffen får du lära dig mer om vad det innebär att vara familjehem och jourhem. Kanske är det just din familj vi söker.

Barn, ca 3 år, leker i en tunnel.

På Familjehemmens dag 25 april, uppmärksammar Sveriges kommuner och regioner, SKR, familjehemmens viktiga roll för barn som behöver stöd.

Uppsala kommun anordnar en digital informationsträff där du får lära dig mer om vad det innebär att bli familjehem och jourhem. Du får chans att ställa frågor.

Informationsträff på Teams torsdag 25 april

Tid: 16.30–17.30

Anmälan: anmäl dig på webben Digital informationsträff (uppsala.se)

Barn kan bli placerade i familjehem och jourhem av olika anledningar

Barn kan bli placerade i ett familjehem eller jourhem av olika anledningar. Vanliga orsaker är att barnets föräldrar har svårt att ge sina barn den omsorg de behöver på grund av till exempel missbruk, psykisk ohälsa eller svåra konflikter i familjen.

Fler familjehem och jourhem behövs

Just nu finns det flera barn och ungdomar som behöver ett extrahem i ett jourhem eller familjehem. Som familjehem och jourhem tar du emot ett barn eller ungdom i ditt hem under en längre eller kortare tid och är ett komplement till barnets egna föräldrar.

– Vi söker dig som har en trygg livssituation och tid, engagemang och tålamod för ett barn eller ungdom. Att vara jourhem eller familjehem kan vara utmanande, men också väldigt givande och berikande. Du gör verkligen skillnad när du erbjuder ett extrahem under en längre eller kortare period i ett barns liv, säger Anna Engqvist, enhetschef placeringsenhet 2 på Uppsala kommun.

Läs mer om att bli familjehem och jourhem
uppsala.se/blifamiljehem