Vi arbetar för att stärka rättigheterna för personer med funktionsnedsättning

FN:s internationella funktionshinderdag 3 december finns för att öka rättigheterna för personer med funktionsnedsättningar. Det tycker även Uppsala kommun är viktigt och vi har höga ambitioner i arbetet.

Syftet med internationella funktionshinderdagen är att öka medvetenheten om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det betyder bland annat att våra verksamheter ska vara tillgängliga för alla som bor och vistas här. Det står i FN:s konventionen. Den bygger på ett antal principer om till exempel icke-diskriminering, delaktighet och jämlikhet och syftar till att alla ska kunna få sina rättigheter tillgodosedda.

Vi vill göra Uppsala till en stad för alla och vi jobbar med att förbättra tillgängligheten och öka delaktigheten i samhället. Det arbetet vore omöjligt utan att lyssna till personer med funktionsnedsättningar och ha ett nära samarbete med brukarföreningar.

Brukarombudet stärker personer med funktionsnedsättning

I Uppsala finns också ett brukarombud. Den rollen ska arbeta för att personer med funktionsnedsättning har goda levnadsförhållanden och kan delta i samhället på jämlika villkor som alla andra. Rollen bevakar bland annat kommunens strategiska arbete och ger råd till privatpersoner och föreningar.
Läs mer om brukarombudet

– Uppsala kommun har höga ambitioner när det gäller att alla ska kunna vara delaktiga i sina liv och i samhället. Det pågår ett systematiskt arbete för ökad delaktighet och tillgänglighet. Jag möter i mitt arbete goda exempel där medarbetare lyssnar på Uppsalabor i arbetet med att utveckla kommunens insatser och verksamheter. Men kommunen är stor och har många uppdrag som styrs av olika lagar och riktlinjer. Att få in funktionsrättsperspektivet är inte alltid så enkelt. Här kan kommunens verksamheter ta hjälp av mig, lyssna på andras goda exempel men framför allt skapa dialog med föreningar som Funktionsrätt i Uppsala, säger Jeanette Nordin, brukarombud.