Vattensnåla tvättstugor ledde Uppsalahem till innovationspris

Uppsalahem AB vinner Ignite Sweden-priset för ett stort innovationsengagemang. Det kommunala bolaget prisas för att ha utvecklat en effektiv intern process för att testa och skala upp nya innovativa lösningar som till exempel vattenbesparing i tvättstugor och fordonspooler.

Uppsalahem
Maria Svanberg innovationschef Uppsalahem och Maria Olofsson  processledare Ignite och dagens moderator.

Uppsalahem är en del av Uppsala kommuns partnerskap med Ignite och i år tilldelas Uppsala priset för att det kommunala bolaget är den offentliga organisation som initierat flest piloter genom Ignite 2023.

Mod, nyfikenhet och ledarskap

Det är tredje gången som Uppsala vinner priset. Motiveringen lyfter Uppsalahems mod, nyfikenhet och ledarskap med det strukturerade arbetet i att testa, implementera och skala upp smarta och hållbara lösningar som utvecklats av startups.

– Det här priset är tillägnat hela vår organisation som bara på några har ökat sitt innovationsengagemang något oerhört. Vi vågar testa nytt, är nyfikna och söker kontinuerligt nya samarbeten med nytänkande företag, säger Maria Svanberg, chef för innovation och utveckling på Uppsalahem.

Gediget intresse

– Uppsalahem imponerar med sitt gedigna intresse för startupdriven innovation. De är en sann förebild för hur nya tekniker och lösningar på ett strukturerat sätt kan testas och skalas upp för att lösa utmaningar kring hållbara och smarta fastigheter, säger Linus Arnold, Director Development Projects, Ignite Sweden.

Katalyserar kommersiella partnerskap

Ignite Sweden är ett initiativ med mål att katalysera kommersiella partnerskap mellan innovativa startups, näringslivet och offentlig sektor. Ignite Sweden drivs av SISP- Swedish Incubators & Science Parks och har utvecklats av inkubatorerna LEAD, MINC, STING, THINGS, UMINOVA, Kista Science City och Sahlgrenska Science Park. Initiativet är samfinansierat av Vinnova och Energimyndigheten.

För mer information