Två Uppsalaföretag bland Sveriges bästa teknikstartups

För sextonde året i rad har Ny Teknik korat Sveriges 33 bästa, mest innovativa och lovande unga teknikbolag. Två av bolagen finns i Uppsala: Airforestry och Nitrocapt.

Drönare som flyger över skog.
Uppsalaföretaget Airforestrys eldrivna skördedrönare.

Listan tas fram av Ny Tekniks jury, som består av fyra teknikjournalister. De har sedan i våras gått igenom över 200 nominerade bolag. I processen granskas teknikhöjd, potential för uppskalning och affärsmässighet och hur eventuella studier, tester, demonstrationsprojekt och kundsamarbeten har gått. Syftet är att visa bredden och djupet av teknikutveckling i Sverige.

Egen unik teknik

De 33 bolagen är sinsemellan mycket olika, men har en avgörande sak gemensam: de har utvecklat egen unik teknik, som tar sig an viktiga problem. Uppsalaföretaget Airforestry utvecklar drönare med hög kapacitet för skogsgallring för hållbart skogsbruk och är med på listan för andra året i rad:

– Det är en ära att återigen få vara med på Ny Tekniks lista. Det visar att vår innovation skapar värde och gör skillnad inom skogsbruket. Vi är engagerade i att driva på förbättringar och innovation inom sektorn, säger Olle Gelin, vd, och medgrundare av Airforestry.

Klimatneutrala kvävegödselmedel

Nitrocapt utvecklar fossilfria och klimatneutrala kvävegödselmedel för ett hållbart jordbruk och är också med på listan för andra året i rad.

– Vi elektrifierar världens största kemiska process, kvävegödselprocessen, för att göra gödselindustrin utsläppsfri. Att åter vara med på 33-listan är väldigt motiverande och ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll, säger Björn Lindh, Nitrocapt.

Krav som 33-bolagen måste uppfylla

• Företaget är baserat på en egenutvecklad innovation.
  • Företaget är max sju år.
  • Företaget är ej noterat på någon handelsplats.
  • Ett företag får vara med på listan max tre gånger.

Bubblande plats

Uppsala är en bubblande plats med forskning i världsklass, skickliga entreprenörer som med stöd från Uppsalas innovationssstödjande system, med Uppsala Innovation Centre i spetsen, går från idé till lösningar.

– Vi behöver nya vassa lösningar för hållbarhetsutmaningarna och framtiden och det är häftigt att vi har tillgången till alla dessa bolag i Uppsala, säger Annika Remaeus, enhetschef näringsliv, Uppsala kommun.

Tidigare företag på listan

När 33-listan startade 2008 fanns etablerade stora bolag som Tobii, Midsummer och Uppsalabolaget Olink bland dem som lyftes fram. Senare har flera företag som vuxit till miljardbolag i ett tidigt skede varit med på listan som Spotify, Mohjang och Truecaller. Uppsalaföretagen Olink, Altris, Q-linea och Graphmatech är så kallade guldbolag som varit med tre gånger på listan.

För mer information