Seniorkortet börjar säljas under januari 2024

Uppsala kommun fortsätter satsningen på billigare resor för äldre i kollektivtrafiken. Från och med 22 januari går det att beställa det nya Seniorkortet på Uppsala kommuns webbplats.

Den som är folkbokförd i Uppsala kommun och har fyllt 70 år kan beställa det nya Seniorkortet från och med 22 januari. Kortet är ett årskort som kostar 300 kronor i månaden i 12 månader.

– De som har byggt upp Sverige och Uppsala förtjänar ett bra liv när de är äldre. Att ta sig runt i Uppsala med kollektivtrafik ska inte vara en plånboksfråga. Uppsalas 70-plussare ska ha råd att ta sig runt i kommunen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Det nya seniorkortet gäller dygnet runt

Kortet gäller dygnet runt, alla dagar. Det går att resa med kortet på stadsbussar, regionbussar och Mälartåg, inom alla zoner där UL-biljett gäller. Kortet är inte personligt. Flera personer som är över 70 år och som är folkbokförda i Uppsala kommun kan dela på ett kort om de reser vid olika tillfällen.

– Uppsala ska vara en äldrevänlig kommun. En viktig del i detta är att äldre ska kunna leva aktiva och oberoende liv. Att kunna resa obehindrat är också ett led i att bryta den ofrivilliga ensamheten, säger Tobias Smedberg (V), kommunalråd och ordförande i äldrenämnden.

Beställ på uppsala.se från 22 januari

Seniorkortet går att beställa på Uppsala kommuns webbplats från och med 22 januari 2024. Kortet börjar gälla från 1 mars för den som gjort sin beställning senast 31 januari. Vid beställning under februari månad börjar kortet gälla från 1 april. Försäljningen av Seniorkortet pågår i två år framåt.

Uppsala kommuns kontaktcenter i Stadshuset erbjuder från 22 januari (under ordinarie öppettider) hjälp med att beställa kortet, för den som inte kan göra en egen internetbeställning.

Ett årskort som lönar sig för den som reser ofta

Det nya Seniorkortet är ett årskort som gäller i 12 månader och kostar 300 kronor per månad. Det innebär att den totala kostnaden för ett årskort är 3600 kronor.

För den som gör färre än tolv enkelresor i snitt per månad under ett år lönar det sig bättre att köpa UL:s rabatterade 75-minutersbiljett för varje enskild resa.

Fakta: Uppsala kommun subventionerar varje årskort med 2604 kronor.

Mer information: uppsala.se/seniorkortet

För mer information