Sagobok i julgåva till lågstadieelever

Lagom till jul får lågstadieelever i Uppsala kommun en fin överraskning. Kommunala grundskolan har tagit emot ett stort antal sagoböcker att ge som julklapp till elever från förskoleklass upp till årskurs 3.

Bilal Majdalani, i årskurs 3B i Treklangens skola, öppnar sin julklapp.
Bilal Majdalani, i årskurs 3B i Treklangens skola, öppnar sin julklapp. Foto: August Ferm.

Böckerna är en gåva från Karin Bergengren, tidigare förlagsredaktör på Eldmor förlag. Det är Eva Sundelin Isaksson, pensionerad präst och granne till Karin, som sett till att julgåvan blivit av och som också sköter alla praktiska detaljer. Beslutet om att ta emot och dela ut böckerna har tagits av kommunala grundskolans ledningsgrupp. En behörig bibliotekarie har granskat alla böcker utifrån innehåll, åldersmålgrupp och kvalitet. Det är frivilligt för skolorna att ta emot böckerna.

– Vi är jätteglada för det här fina initiativet. Det känns väldigt bra att bidra med lite julglädje och att ge fler barn möjlighet att läsa en bok, säger Karen Natvig, verksamhetsområdeschef inom kommunala grundskolan i Uppsala kommun.

Böckerna har kommit till skolorna under vecka 50, lika många till antalet som skolans elever i årskurs F-3. Varje skola får en blandning av böcker och fördelar böckerna till eleverna. Gåvan består av totalt av 25 olika titlar av översatta sagoböcker.