Nya utställningar, konserter och andra kulturupplevelser

Den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrova ställer ut i Sverige för första gången. Med utställningen Border Memory behandlar hon det ukrainska folkets verklighet under Rysslands angrepp. Anna Odell tar oss med på en resa i den slutna psykiatrins värld och Karl Jonas Winqvist tar Art Night-konserterna till nya oanade höjder. Dessutom skalar de populära mästarklasserna upp. Det är några av guldkornen på Uppsala konstmuseum i vår.

Zhanna Kadyrova. Foto Andre Germar.

– Det blir flera nyheter bland utställningarna som garanterat kommer att vidga våra vyer och stanna kvar länge i minnet efter besöket. När det gäller Art Night fortsätter vi givetvis med de populära torsdagarna med öppna visningar, kreativt skapande, dj och bar-meny. Dessutom har vår nya musik-curator, Karl Jonas Winqvist, tagit fram ett riktigt spännande konsertprogram för våren, säger Daniel Werkmäster, museichef.

Utställningen Border Memory – Zhanna Kadyrova, 17 februari – 5 maj
För första gången visar den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrova en separatutställning i Sverige. Genom storskaliga installationer, skulptur och video skildrar hon det ukrainska folkets verklighet sedan Rysslands fullskaliga invasion 2022.

Utställningen Psyket – Anna Odell, 2 mars – 1 april
Anna Odell har som ingen annan konstnär satt den svenska psykiatrin på kartan. Hennes nya utställning tar oss med på en resa till den slutna psykiatrin, i gränslandet mellan verklighet och fiktion, minnen och drömmar. Verket har tagit form under hösten då Anna haft ett artist-in-residence på Centrum för medicinsk humaniora (CHM) vid Uppsala universitet.

Dans blir utställning, Brytpunkt – 13 april – 12 maj
Helena Franzéns koreografi beskrivs ofta som fysiskt intelligent, rörelse-poesi med nerv och närvaro. Här omvandlar hon och filmaren Håkan Jelk ett av utställningsrummen till installationen Brytpunkt, med dansföreställningar varje lördag. Projektet samproduceras av Dansutveckling Region Uppsala. Mer dans och performance utlovas till festivalen Revolve Performance Art Days 24-25 maj.

Grupputställning – XVII.e Grafiktrienalen 2024
För 17:e gången arrangeras Grafiktrienalen. Alltsedan starten 1965 har triennalerna varit viktiga manifestationer för svensk konstgrafik i regi av Grafiska Sällskapet. I år deltar över hundra svenska konstnärer och flera nederländska grafiker presenteras i en specialutställning. En maxad upplevelse av grafiska konstnärliga uttryck.

Populära master class utökas
Årets succé master class eller mästarklass i landskapsmåleri för vuxna utökas till våren. Nu blir det sju klasser med konstnärliga uttryck och tekniker som tema. Under ledning av etablerade konstnärer provar deltagarna olika material och metoder. Det blir klasser ges i skulptur, abstrakt måleri och illustration.

Vårens konsertprogram, signerat Karl Jonas Winqvist
Museets nya curator Karl Jonas Winqvist har med sin breda erfarenhet som musiker med eget skivbolag, konsertarrangör och producent av bland annat Kalejdoskop för P2, Sveriges Radio satt upp ett brett och spännande musikaliskt program:

• 1 februari: Torkel Rasmusson dyker ner i hans låtskatt tillsammans med Grammofonorkestern
  • 11 februari: Saxofonisten Maria Arnqvist gör en exklusiv releasekonsert för sitt första egna album tillsammans med en mindre sättning.
  • 29 februari: Vumbi Dekula är kongolesisk musik i Scandinavien när den är som bäst- Det blir premiärkonsert med albumet ”Congo Guitar” i Sverige och efter bjuds det på svängig, medryckande rhumba med Dekula Band.
  • 21 mars: Emahoy Night är en hyllning av Emahoy Tsegue Maryam Gebrou’s berörande pianostycken. Toner med etiopiskt ursprung sätts i händerna på dagens och framtidens musiker och kompositörer.
  • 7 april: Den kultförklarade japanske artisten Ichi är en mycket omtyckt liveartist. och landar med en exklusiv spelning på konstmuseet.
  • 25 april: Den ukrainska sångerskan och ambientpionjären Svitlana Nianio möter, för första gången på scen, den brittiske ljudkonstnären Tom James Scott.

Alltid på museet

• Museets samlingar – Upptäck konstmuseets samlingar som består av regionalt och svenskt måleri från 1900-talet och framåt, teckningar och akvareller, skulptur, installationer, objekt och videokonst.
  • Familjelördagar barnens favorit – energierna går på högvarv medan museets konstpedagoger inspirerar barnen som också får skapa själva i museets verkstad.
  • Konst och mat – guidade visningar med fördjupning i museets samlingar och tillfälliga utställningar och avrundas med afternoon tea eller middag i Musem Bar & Café.
  • Sopplunch, samtal och föredrag – spännande föreläsningar på olika teman.
  • Museum Bar & Café – för alla som vill stanna upp under museibesöket och njuta av en fika eller en bit mat.

För mer information