Ny seniorrestaurang öppnar i Sävja och två avvecklas

Äldrenämnden har fattat beslut kring förändringar för Uppsala kommuns seniorrestauranger. Bland annat höjs lunchpriset, två restauranger avvecklas och en helt ny öppnar i Sävja. Det är äldreboendet Linné som öppnar upp en restaurang för seniorluncher.

Idag driver Uppsala kommun sju seniorrestauranger och äldrenämnden subventionerar priset för seniorer till 60 kronor per lunch. Seniorrestaurangerna står inför en rad utmaningar. Bland annat är antalet besökare lågt och några av lokalerna är i dåligt skick. Förvaltningen har därför tagit fram ett förslag som ger en effektivisering med 3,2 miljoner kronor per år. På onsdagens nämndmöte 21 juni fattade nämnden ett beslut som innebär att:

• Priset för en lunch på seniorrestaurang höjs med tio kronor från och med 1 oktober 2023 för personer som fyllt 65. Priset blir 70 kronor istället för 60 kronor.
  • En ny seniorrestaurang öppnar på Linné äldreboende i Sävja under hösten 2023.
  • Seniorrestaurangen på Årstagården avvecklas vid årsskiftet.
  • Seniorrestaurangen Ramund avvecklas vid årsskiftet.
  • Helgstängt införs på samtliga seniorrestauranger, förutom Senioren, från årsskiftet.

– Uppsala satsar mycket på aktiviteter för kommunens seniorer. Det ska vi vara stolta över. Med skolluncher och seniorrestauranger kan vi erbjuda mötesplatser, samvaro och god mat. Samtidigt måste vi hushålla med våra resurser och behöver stänga två restauranger som varit dåligt besökta, säger Tobias Smedberg, ordförande (V), äldrenämnden.

Luncher på skolor och en ny restaurang öppnar

En glädjande nyhet är att äldreboendet Linné i Sävja öppnar en helt ny seniorrestaurang. Det medför inga extrakostnader eftersom verksamheten redan har personal på plats och restaurangytan idag är outnyttjad.

– Sedan 2021 serveras dessutom seniorlunch på skolor i Uppsala kommun, både centralt i stan och på landsbygden. Idag serverar cirka 22 skolor luncher och till hösten öppnar även Palmbladsskolan i Årsta upp för seniorluncher. Utvärdering visar att luncherna uppskattas både av seniorer och elever på skolan. Vi för en ständig dialog med utbildningsförvaltningen och hoppas att fler skolor öppnar upp för våra seniorer, säger Lenita Granlund, direktör vård- och omsorgsförvaltningen.

Antalet seniorluncher har ökat sedan 2020

Möjligheten att äta subventionerad lunch för seniorer har ökat de senaste åren. Jämfört med 2020 finns det nu fyra gånger så många alternativ. Idag finns seniorrestauranger och skolluncher, dessutom har flera restauranger rabatterade priser för seniorer.

Läs om olika alternativ för seniorluncher.