Ny podd om Stig Dagerman

I år är det 100 år sedan författaren Stig Dagerman föddes i Älvkarleby. I Dagermanpoddens 13 avsnitt får du lyssna på samtal mellan Lo Dagerman och Bengt Söderhäll om Stig Dagermans författarskap och några av hans texter.

Stig Dagerman

Varje poddavsnitt utgår från en text och poddens alla avsnitt visar tillsammans på bredden i Stig Dagermans författarskap. Lo och Bengt berättar personligt och med bred och djup kunskap om Stigs texter. Vi får höra om skrivprocesser, biografiska inslag, anekdoter om hur texterna används i Sverige och andra länder, citat ur texterna, uppläsningar med Stigs egen röst och en del musikaliska inslag.

- Jag och Bengt har växlat ord om Stig Dagerman i mer än 30 år och hela tiden hittar vi nya värden, säger Lo Dagerman. Vi ville göra den här podden tillsammans eftersom vi har ett gemensamt intresse i Stigs författarskap. Det har varit rörande och meningsfullt, förbaskat roligt men också överraskande. Vi har sökt, grävt och hittat skatter i Stigs texter och delar med oss av dem till lyssnarna i hans anda, säger Lo Dagerman.

Podden är en samproduktion mellan Region Uppsalas projekt Växelspel, Bibliotek Uppsala och Lo Dagerman och Bengt Söderhäll.

Avsnitten släpps på måndagar, från 11 september. Finns där poddar finns.

Om Lo Dagerman
Lo är dotter till Stig Dagerman och skådespelerskan Anita Björk och är sedan 40 år bosatt i USA där hon arbetat bland annat som skolkurator. Hon har drivit många projekt för att göra Stig Dagermans författarskap känt världen över.

Om Bengt Söderhäll
Bengt var en av initiativtagarna till Stig Dagermansällskapet och har tonsatt Dagermans texter, gett ut diktsamlingar och frilansat som kulturskribent. Han är engagerad i Dagermans författarskap lokalt i Älvkarleby, nationellt och även internationellt.

Producent: Per Göran Back, Bibliotek Uppsala
Musik: Bengt Söderhäll, Urban Forsgren, Daniel Östersjö och Per Göran Back
Projektledning: Fia Söderberg, Region Uppsala

Releasekväll Dagermanpodden

Måndag 18 september 17.00-18.00
Möt Lo Dagerman och Bengt Söderhäll. Lyssna till musik av Maria Hallengren och Daniel Östersjö. Efteråt mingel på Café Kardemumma.

Läs mer på bibliotekuppsala.se

För mer information