Ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott kvarstår

I oktober upphävde förvaltningsrätten kommunfullmäktiges beslut att utöka kommunstyrelsen med en extra ledamot. Samtidigt upphävdes kommunstyrelsens beslut att välja kommunstyrelsens arbetsutskott och valet av förtroendevalda ledamöter till näringslivsrådet.

Ledamöter i kommunstyrelsens arbetsutskott och näringslivsrådet valda

Som en konsekvens av att kommunfullmäktiges beslut upphävdes behövde kommunstyrelsen välja nya ledamöter till kommunstyrelsens arbetsutskott samt utse nya förtroendevalda ledamöter till näringslivsrådet för Uppsala kommun. Den 22 november beslutade kommunstyrelsen därför att välja nya ledamöter och ersättare till arbetsutskottet. Kommunstyrelsen valde samma ledamöter och ersättare som tidigare till arbetsutskottet.

Näringslivsrådets föreskrifter reviderade

Därtill beslutade kommunstyrelsen om reviderade föreskrifter för näringslivsrådet. Ändringarna innebär att samma ordförande, 1:e vice ordförande, 2:e vice ordförande som i Uppsala stadshus AB utsetts. Nämligen Stefan Hanna (UP), Erik Pelling (S) och Therez Almerfors (M). Övriga förtroendevalda ledamöter ska utgöras av en representant vardera från de partier som representeras i kommunfullmäktige.

Kommunalråd utsedda

Dessutom beslutade kommunstyrelsen den 22 november att föreslå kommunfullmäktige att utse Stefan Hanna (UP) och Hanna Victoria Mörck (V) till kommunalråd.