Pressmeddelande

Kommunstyrelsen säger nej till anmälningsplikt för medarbetare i Uppsala kommun

Kommunens anställda ska inte tvingas ha anmälningsplikt. Det skriver kommunstyrelsen i en skrivelse till regeringen om förslaget i Tidö-avtalet som gör kommuner och myndigheter skyldiga att informera Migrationsverket om de kommer i kontakt med personer som är papperslösa.

Två personer i halvbild, en med anteckningspapper, en sittande mitt emot.

Kommunstyrelsen skriver att flera berörda yrkesgrupper inom den kommunala sektorn jobbar i en verksamhet som bygger på förtroende mellan utförare och mottagare. En anmälningsplikt skulle försvåra deras möjligheter att utföra sitt kärnuppdrag. Det skulle också skada människor som redan är utsatta och äventyra deras rättigheter.

– Personal inom kommunal sektor ska inte tvingas ha anmälningsplikt för personer som kan misstänkas vistas i Sverige utan tillstånd. En angiverilag riskerar att försvåra kärnuppdraget hos kommunanställda vars arbete bygger på tillitsskapande och förtroendefulla relationer. Människor måste våga söka vård, låta sina barn gå i skolan och ta stöd av socialtjänsten, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Strider mot yrkesetiska regler

Kommunstyrelsen står också bakom den kritik som framförts från berörda fackförbund som pekar på att det inom ramen för yrkesrollen inte ingår att ägna sig åt angiveriverksamhet.

I praktiken kan det handla om att lärare behöver ange elever, bibliotekarier får agera informanter och socialsekreterare tvingas anmäla människor i behov av stöd och hjälp. Det är handlingar som direkt strider mot dessa professioners yrkesetiska regler och riskerar att försvåra deras kärnuppdrag.

– Lärare, bibliotekarier, socialsekreterare och alla andra välfärdsarbetare ska inte tvingas anmäla människor i behov av stöd och hjälp. Bristen på tillit och förtroende som förslaget skulle medföra kommer äventyra människors rättigheter och hälsa. Dessutom kommer det innebära en försämrad arbetsmiljö för personal inom kommunen som förväntas ange sina egna patienter, brukare och kunder, säger Tobias Smedberg (V), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

För mer information

Erik Pelling (S), Kommunstyrelsens ordförande