Hur låter Stora Torget?

Stora Torget har fått en ljuddesign med rogivande, naturlika eller stämningsskapande ljud som kan göra vardagen på torget till en upplevelse. Besöker du torget en tidig morgon, en sen natt eller till exempel vid tolvslaget på nyårsafton får du höra torget spela.

Det är Stora Torgets åtta nya multistolpar som gör det möjligt att spela upp förprogrammerade ljud vid olika tidpunkter på dygnet, året runt.

– Vad vi vet är vårt spelande torg med en egen ljuddesign unikt i Sverige, säger Helena Brämerson Gaddefors, projektledare för ombyggnationen av Stora Torget.

– Vi hoppas att det ska skänka glädje och vara ett oväntat inslag i vardagen för uppsalaborna. Som när man är på väg till jobbet en morgon och hör stämningsfull musik och kanske en tupp som gal. Eller om man är i centrum och köper en vinterjacka just när det är vintersolstånd och hör Vivaldis Vinter spelas, säger Helena Brämerson Gaddefors.

Här kan du läsa om alla ljud och tillfällen då Stora Torget kommer att låta: Så låter Stora Torget (uppsala.se)

Ljuden ska inte störa

Ljuddesign är ett nytt inslag på Stora Torget som Uppsala kommun prövar under två års tid för att sedan utvärdera. Oftast hörs enbart torgets egna, naturliga ljud på platsen. Mycket noggrann hänsyn tas till att ha rätt volym, för att inte bidra till buller. Volymen är ställd så att ljuden bara ska höras av de som vistas på torget.

Nyrustat torg

3 juni invigdes Stora Torget efter ombyggnaden och allmänheten bjöds in att delta. På torget finns bland annat nya bänkar och sittplatser, vattenstenen med porlande vatten, den rustade och omhändertagna kandelabern, det nya konstverket Hermes lutar sig mot ett träd, multistolparna och en dricksvattenfontän att fylla på sin vattenflaska vid.

Stora Torget (uppsala.se)