Är du rädd för att bli utsatt för bedrägerier? Ett av tipsen från Konsument Uppsala är att lägga på luren om du tror att du pratar med en bedragare, det är inte oartigt. Men de har många fler tips.
–Det viktigaste är att komma ihåg att inget är så bråttom att du inte hinner tänka efter, säger Malin Thonäng. Den som försöker lura dig vill ofta skapa panik.

Malin Thonäng, Sandra Mansour och Aida Sirmanshahi jobbar på Konsument Uppsala och ger gratis råd till Uppsalabor.
Aida Sirmanshahi tips handlar om Bank-id.
Och Sandra Mansour pratar om hur du kan bete dig om du blir uppringd av en okänd person:
– Klicka inte på länkar i sponsrade inlägg om du är osäker på avsändaren, säger Malin. Det kan gälla allt från lotterier och hälsoprodukter, till skor, kläder och hälsoundersökningar.
Googla i stället på produkten eller företaget. Och handla gärna från större, välkända butiker om du vill vara riktigt säker.
Får du en faktura du inte känner igen, betala inte direkt. Många är rädda för inkasso eller Kronofogden och betalar ändå, men om du bestrider fakturan måste den som kräver pengar kunna bevisa att det finns ett avtal.

– Vi har inte hört talas om att några bluffakturor har följts upp rättsligt. Så om du tror att du fått en felaktig faktura, bestrid den och hör av dig till oss för hjälp, säger Sandra.
Många som hör av sig till Konsument Uppsala behöver stöd med sin ekonomi.
– Hör av dig i tid. Det är mycket lättare att hjälpa dig då, säger Malin. Vi kan hjälpa dig att gå igenom din ekonomi, göra en budget eller söka skuldsanering hos Kronofogden, till exempel.
– Du får gärna vara anonym när du pratar med alla utom budget- och skuldrådgivningen. Där behöver vi vissa uppgifter men uppgifterna är skyddade av sekretess. Vi har hört många berättelser och finns för att hjälpa dig, säger Aida.