Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Är du rädd för att bli utsatt för bedrägerier? Ett av tipsen från Konsument Uppsala är att lägga på luren om du tror att du pratar med en bedragare, det är inte oartigt. Men de har många fler tips.

Så skyddar du dig från bedrägerier

–Det viktigaste är att komma ihåg att inget är så bråttom att du inte hinner tänka efter, säger Malin Thonäng. Den som försöker lura dig vill ofta skapa panik.

Konsument Uppsala, tre medarbetare.jpg

Malin Thonäng, Sandra Mansour och Aida Sirmanshahi jobbar på Konsument Uppsala och ger gratis råd till Uppsalabor.

Aida Sirmanshahi tips handlar om Bank-id.

  • Lär dig hur det fungerar.
  • Det är säkert att ha
  • Bank-id men använd det bara i kontakter som du själv har tagit.

Och Sandra Mansour pratar om hur du kan bete dig om du blir uppringd av en okänd person:

  • Be att få ringa tillbaka, men använd inte numret du fick eller det som syns i mobilen.
  • Sök själv upp numret till den som ringde dig.
  • Är du osäker – lägg på luren. Det är inte oartigt. Säg alltid nej om någon vill hjälpa dig genom att du laddar ner en app som låter dem styra din dator eller mobil.

Var försiktig på sociala medier

– Klicka inte på länkar i sponsrade inlägg om du är osäker på avsändaren, säger Malin. Det kan gälla allt från lotterier och hälsoprodukter, till skor, kläder och hälsoundersökningar.

Googla i stället på produkten eller företaget. Och handla gärna från större, välkända butiker om du vill vara riktigt säker.

Falska fakturor

Får du en faktura du inte känner igen, betala inte direkt. Många är rädda för inkasso eller Kronofogden och betalar ändå, men om du bestrider fakturan måste den som kräver pengar kunna bevisa att det finns ett avtal.

Samtal

– Vi har inte hört talas om att några bluffakturor har följts upp rättsligt. Så om du tror att du fått en felaktig faktura, bestrid den och hör av dig till oss för hjälp, säger Sandra.

Om du har blivit utsatt för ett bedrägeri

  • Kontakta din bank direkt
  • Spärra kort och Bank-id
  • Anmäl till polisen
  • Spärra ditt personnummer via ett kreditupplysningsföretag. Då förhindrar du att någon tar lån eller krediter i ditt namn. Spärren gäller i 14 dagar och kan förlängas. Du kan fortfarande använda ditt personnummer i kontakten med till exempel myndigheter och vården, under tiden som det är spärrat.

Är du orolig över din ekonomi?

Många som hör av sig till Konsument Uppsala behöver stöd med sin ekonomi.

– Hör av dig i tid. Det är mycket lättare att hjälpa dig då, säger Malin. Vi kan hjälpa dig att gå igenom din ekonomi, göra en budget eller söka skuldsanering hos Kronofogden, till exempel.

Så kontaktar du Konsument Uppsala

– Du får gärna vara anonym när du pratar med alla utom budget- och skuldrådgivningen. Där behöver vi vissa uppgifter men uppgifterna är skyddade av sekretess. Vi har hört många berättelser och finns för att hjälpa dig, säger Aida.

Kontakta Konsument Uppsala, budget- och skuldrådgivningen

Telefon:
018-727 18 23 Telefonrådgivning och tidsbokning.
E-post:
konsumentuppsala@uppsala.se
Besöksadress:
Stadshuset, Stadshusgatan 2
Postadress:
Uppsala kommun, Konsument Uppsala
753 75 Uppsala