Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ditt uppdrag som god man för ensamkommande barn

Som god man har du samma juridiska ansvar som en förälder. Det innebär att du ska företräda barnet i personliga, ekonomiska och rättsliga frågor. Uppdraget är tillfälligt och gäller fram till barnet får en särskilt förordnad vårdnadshavare eller fyller 18 år.

Som god man hjälper du barnet att ansöka om uppehållstillstånd, företräder vid kontakter med Migrationsverket, skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård. Du ansvarar även för att barnets ekonomi hanteras på ett tryggt sätt och att barnet får det stöd som hen har rätt till.

Om ansvar för boende

Barnets boende och ditt ansvar

Det är viktigt att du förstår ditt ansvar och vilket ansvar som faller på barnets boende. Det är också viktigt att du känner till hur ansvaret fördelar sig mellan de myndigheter som barnet kommer i kontakt med. Här kan du ta del av stödmaterial som förklarar mer ingående.

Läs om roller och ansvar för arbetet med ensamkommande barn och ungdomar. (PDF, 165 KB)

Läs om boendets och gode mannens ansvar och roller. (PDF, 193 KB)

Redogörelse och arvode

För varje uppdrag behöver du lämna in en redogörelse till överförmyndarförvaltningen. Där beskriver du vad du gjort i ditt uppdrag. Du kan samtidigt begära arvode och ersättning för utlägg. Det är viktigt att du håller god dokumentation och skickar in redogörelsen i tid.

Nivåer för arvode

Du som är god man för ett ensamkommande barn får arvode från kommunen. Hur mycket du får beror på om barnet är i asylprocessen eller har fått permanent uppehållstillstånd:

  • under asylprocessen: 1 764 kronor per månad
  • efter uppehållstillstånd: 1 176 kronor per månad
  • kostnadsersättning: 98 kronor per månad
  • reseersättning: 2,50 kronor per kilometer (restidsersättning betalas inte ut).

Hur får jag mitt arvode?

För att få ditt arvode behöver du ha anmält ditt konto till Nordeas kontoregister för att kunna få utbetalningen.

Anmäl konto till kontoregistret

Till kontoregistret

Utbetalningsperiod

  • Juli – december 2024: lämnas in senast 1 mars 2025
  • Januari – juni 2025: lämnas in senast 1 september 2025
  • Juli – december 2025: lämnas in senast 1 mars 2026

Granskning sker i takt med att redogörelserna kommer in. Utbetalning sker normalt den 27:e varje månad.

Hur gör jag min redogörelse?

Du måste lämna in en redogörelse var sjätte månad för ditt uppdrag som god man för ensamkommande barn. Redogörelsen görs i E-wärna go.

Lämna in redogörelse för ensamkommande

Till E-wärna go

Blankett för dig som inte har bank-id

Redogörelse för ensamkommande barn och begäran om arvode (PDF, 922 KB)

Anvisningar till redogörelse för gode män för ensamkommande barn (PDF, 1 MB)

Stöd och utbildning i uppdraget

Det finns utbildningar, checklistor och annat material som hjälper dig i rollen som god man. Du kan bland annat gå en kostnadsfri webbutbildning för gode män för ensamkommande barn. Det ger dig bättre förståelse för uppdraget och barnets rättigheter.

Du kan också läsa mer ingående samt ta del av checklistor på SKR:s hemsida.

Till uppdraget som god man på SKR:s webbplats

Om du har behov av språklig hjälp för att kunna prata med barnet, kan du boka en tolk.

Bokning av tolk

I kontakt med myndigheter behöver du oftast inte ansvara för att boka tolk, det är myndighetens ansvar. Om det i övriga fall är nödvändigt med tolk är det ditt ansvar att boka tolken.

Observera att du endast får beställa tolk. Översättning av dokument får inte beställas med överförmyndarförvaltningen som referens. Görs detta kommer du att få betala kostnaden.

Ramavtal för tolkföretag

Enligt ramavtalet ska du vända dig till tolkföretag i följande rangordning:

  1. Språkservice Sverige AB, Telefon: 077- 045 74 58
    Kundnummer: 38466 (god man för ensamkommande barn, referens 33)
  2. Digital interpretations Scandinavia AB, Telefon: 010-199 45 00
    Kundnummer: 5245 (god man för ensamkommande barn, referens 33)
  3. Transvoice AB, Telefon: 077- 145 50 10
    Kundnummer: 109625 (god man för ensamkommande barn, referens 33)

Rangordningen innebär att du alltid måste kontakta Språkservice Sverige AB först. Om de inte kan erbjuda tolk får du kontakta tolkföretag nummer två.

Överförmyndarnämnden ersätter bara tolk som följer upphandlingen. Om Språkservice Sverige AB inte kan erbjuda dig tolk måste du meddela det till overformyndarnamnden@uppsala.se. Det är för att vi ska vara säkra på att vi enbart attesterar fakturor som följer upphandlingen.

Så bokar du tolk

  1. Ta kontakt med tolkföretaget enligt ovanstående rangordning.
  2. Uppge att du är god man och att du står under tillsyn av överförmyndarförvaltningen i Uppsala och att fakturan ska skickas till Uppsala kommun, Ansvar 33, Box 1023, 751 40 Uppsala.
  3. Uppge ditt namn, personnummer och telefonnummer.
  4. Uppge huvudmannens namn och födelsenummer.
  5. Uppge överförmyndarförvaltningens aktnummer som står på ditt registerutdrag.
  6. Uppge vilket språk du behöver tolkning av.
  7. Uppge om det ska vara plats- eller telefontolkning.
    Vid platstolkning uppge adressen för tolkningen, tänk på att tolkföretaget i regel vill ha fullständig adress med postnummer.

Om det är något du inte är nöjd med vid tolkningen är det bra om du berättar det för tolkföretaget. På så sätt får de möjlighet att förbättra sig.

Du som god man är beställare och har det huvudsakliga betalningsansvaret.

För att du inte ska behöva ligga ute med pengarna kan du låta fakturan gå direkt till överförmyndarförvaltningen. Det är därför viktigt att du uppger aktnummer, huvudmannens namn och födelsedatum samt ditt namn och personnummer. Om inte dessa uppgifter finns med kommer inte överförmyndarförvaltningen att betala fakturan och den kommer i stället att skickas till dig som beställare.

Kontakta oss om du har frågor

Överförmyndarförvaltningen

Telefon

018-727 24 60
Telefontider: måndag, tisdag, torsdag och fredag 10.00-12.00

E-post

overformyndarnamnden@uppsala.se

Alla kontaktuppgifter till överförmyndarförvaltningen