När du startar ett nytt uppdrag som god man eller förvaltare behöver du bilda dig en uppfattning om vem personen du ska stötta är och har för svårigheter, hur ekonomin ser ut och vilka typer av insatser personen behöver.
Här är en checklista på allt du behöver tänka på när du ska starta ditt uppdrag.
När du får beslutet från tingsrätten är det viktigt att du läser igenom det noggrant. Där står vad ditt uppdrag omfattar – till exempel om du ansvarar för huvudmannens personliga angelägenheter, ekonomi eller rättsliga frågor.
Beslutet är grunden för hela uppdraget, och det avgör vad du får och inte får göra. Spara registerutdraget – du kommer att behöva visa upp det vid kontakter med exempelvis banken eller myndigheter.
Försök etablera en personlig kontakt med huvudmannen så snart som möjligt. Ett första möte är ofta ett bra tillfälle att lära känna personen, lyssna in hens behov och se hur situationen ser ut – både socialt och ekonomiskt. Om huvudmannen har svårt att kommunicera, kan det vara bra att prata med personal eller anhöriga för att få en helhetsbild.
När du påbörjar uppdraget bör du informera myndigheter och verksamheter som har med huvudmannen att göra. Det kan till exempel vara personal på ett boende, biståndshandläggare, hemtjänst, hyresvärd eller bank. De behöver veta att du nu är den som företräder huvudmannen i vissa eller alla angelägenheter.
Ett av dina viktigaste första steg är att få koll på huvudmannens ekonomi. Ta reda på vilka inkomster och utgifter som finns, vilka konton som används och om det finns lån eller skulder. Du behöver också se till att räkningar betalas och att inkomster fortsätter komma in.
Under hela uppdraget är det viktigt att du dokumenterar vad du gör. Spara kvitton, beslut, avtal och annan viktig information. Du behöver redovisa din förvaltning varje år till överförmyndaren, så det är viktigt att ha ordning på allt från början. Det gör det också lättare för dig att visa vad du gjort och varför, om frågor skulle uppstå.
Besök huvudmannens bank med tingsrättens beslut för att få behörighet till konton och andra tjänster. Banken behöver se att du har rätt att agera i huvudmannens ställe.
Du ska bara ha tillgång till ett av huvudmannens konton för att betala räkningar. Övriga konton som huvudmannen har ska vara försedda med överförmyndarspärr - det innebär att du inte kan göra uttag från de kontona utan överförmyndarens samtycke.
En budget hjälper dig att planera huvudmannens ekonomi och säkerställa att pengarna räcker till det viktigaste. Utgå ifrån din kartläggning av behov i steg 4.
Du ska också upprätta en så kallad förteckning – en sammanställning av huvudmannens tillgångar och skulder vid uppdragets start. Den ska skickas till överförmyndaren senast två månader efter att uppdraget påbörjats.
Förteckningen gör du enklast i vår e-tjänst e-WärnaGo.
Säkerställ att huvudmannen får de ersättningar och bidrag hen har rätt till. Det kan handla om pension, bostadstillägg, sjukersättning eller försörjningsstöd. Du behöver i regel kontakta Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och kommunen. I vissa fall kan du också behöva söka om insatser eller stöd enligt socialtjänstlagen eller LSS.
018-727 24 60
Telefontider: måndag, tisdag, torsdag och fredag 10.00-12.00