Just nu råder det stor risk för skogsbrand i Uppsala län. Var försiktig i skog och mark. Läs SMHI:s råd och information.

Stäng

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Har du en funktionsnedsättning
och behöver stöd och hjälp varje dag?
Då kan du söka stöd och hjälp
hos Uppsala kommun.

Här kan du läsa mer om hur du gör,
steg för steg. 

Du kan också ladda ner en pdf
med all information.

Sök stöd och hjälp – lättläst (PDF, 212 KB)

Så går det till att söka
stöd och hjälp

Mappar.

För att få stöd och hjälp av Uppsala kommun
ska du prata med en person som kallas
biståndshandläggare.

Du kan prata med en biståndshandläggare
på telefon eller så kan ni träffas. 

Du får berätta för biståndshandläggaren 
vad du behöver hjälp med.
Sedan berättar biståndshandläggaren
om hjälp och stöd som kan passa dig.

1. Kontakta Uppsala kommun

Telefon.
E-post.
Brev.

Du kan söka stöd och hjälp
hos Uppsala kommun
på fyra sätt.

Du kan: 

  • mejla
  • ringa 
  • skriva ett brev
  • välja en företrädare,
    alltså en person du känner,
    som kontaktar Uppsala kommun.

Ring
018-727 06 80

Telefontider
måndag
9.00–11.30
tisdag
13.00–15.30
onsdag, torsdag, fredag
9.00–11.30

Mejla
omsorg@uppsala.se

Skicka brev till
Vård- och omsorgsförvaltningen
Uppsala kommun
753 75 Uppsala

2. Lämna intyg

När du söker stöd och hjälp 
måste du ge ett intyg
till Uppsala kommun.

Ett intyg är ett bevis
som talar om att du behöver
stöd och hjälp.

En läkare eller en psykolog
ska skriva intyget. 

På intyget ska det stå: 

  • vilken funktionsnedsättning du har
  • hur din funktionsnedsättning
    påverkar dig i ditt liv varje dag
  • varför du behöver det stöd
    och den hjälp som du söker. 

Ibland måste en arbetsterapeut
skriva ett intyg.

3. En biståndshandläggare
kontaktar dig

Telefonsamtal.

När du har kontaktat Uppsala kommun
och du har skickat in ditt intyg,
kontaktar en biståndshandläggare dig.

Ni bestämmer tid och plats för ett möte.
Ni kan träffas hemma hos dig
eller på ett kontor.

En person du känner kan vara med på mötet,
om du vill.

4. Du har möte med
en biståndshandläggare

Möte.

Du har möte med en biståndshandläggare.
På mötet berättar du vad du behöver
stöd och hjälp med.

Biståndshandläggaren lyssnar och skriver.

5. En biståndshandläggare
fattar beslut

Bok.
Timglas.

Nu ska biståndshandläggaren fatta beslut,
alltså bestämma, om du kan få det stöd
och den hjälp du vill ha.

När biståndshandläggaren fattar beslut,
tittar hen på tre saker:

  1. det du har berättat på mötet
  2. det läkaren eller psykologen skriver i intyget
  3. det som står i Sveriges lagar om stöd
    som människor har rätt att få. 

Efter det bestämmer biståndshandläggaren
om du ska få hjälp och stöd av Uppsala kommun.
Det kan ta lite tid innan du får svar.

6. Du får ett brev med beslut

Brev.
Glad.

Du får ett brev hem med ett beslut.

Står det att din ansökan beviljas
betyder det att du får den hjälp
som du har sökt.

Står det beviljas ej
betyder det att du inte får den hjälp
som du har sökt.

Får du ett nej kan du överklaga,
alltså be Uppsala kommun
att ändra beslutet.

Längre ner på sidan kan du läsa om
hur du överklagar. 

7. En utförare får veta
att du ska få hjälp

När du fått ja till att få stöd och hjälp 
berättar biståndshandläggaren det
för den som ska hjälpa dig.

Den som ska hjälpa dig kallas för utförare.

8. Utföraren kontaktar dig

Utföraren kontaktar dig och ni pratar om hur
du ska få stöd och hjälp.

Ni pratar också om när du ska börja få stöd
och hjälp.

Det kan ta lite tid innan du får stöd och hjälp.

9. Du får en genomförandeplan

Du och utföraren bestämmer tillsammans
när och hur hjälpen ska vara.
Det ni bestämt skriver utföraren 
i din så kallade genomförandeplan.

En genomförandeplan är en personlig plan
där det står om hjälpen du får.  

I genomförandeplanen ska det också stå
vad du har för mål med hjälpen du får.

Får du ett nej kan du överklaga

Ledsen.

Står det beviljas ej i brevet med ditt beslut,
får du inte hjälp från Uppsala kommun. 

Är du missnöjd med att få nej,
kan du överklaga beslutet.
Att överklaga, betyder att du
berättar för Uppsala kommun, 
att du tycker att de ska ändra beslutet.

Det kallas för omprövning
när Uppsala kommun tittar på ett beslut igen,
för att se om det kan ändras. 

Din biståndshandläggare kan ge dig
information om hur du överklagar.

När du har överklagat kan du
få ett ja eller ett nej igen.