Rapport

Uppföljning av ekonomi och verksamhet per augusti och helårsprognos 2022

Det ekonomiska resultatet för Uppsala kommunkoncern för perioden januari till augusti är 1 239 (1 460) miljoner kronor, 980 (1 172) miljoner kronor för verksamhet i förvaltning och 265 (283) miljoner kronor för Uppsala Stadshuskoncernen . För verksamhetsåret 2022 prognostiseras ett resultat före skatt om 1 187 (1 296) miljoner kronor för kommunkoncernen. När jämförelsestörande poster exkluderas beräknas det prognostiserade resultatet före skatt för kommunkoncernen uppgå till 1 125 (961) miljoner kronor. Siffror inom parentes är 2021 års uppgifter.

Uppföljningen av verksamheterna i augusti fokuserar på rapportering och bedömning av status av uppdragen och rapportering och bedömning av måluppfyllnad för inriktningsmålen tillsammans med bedömning av status på uppdragen och måluppfyllnad. Uppdragen bedöms i stort kunna genomföras under planperioden med någon enstaka försening. Tio tillkommande uppdrag har avslutats under perioden. Utifrån nämndernas och bolagsstyrelsernas rapportering är bedömningen att sex av inriktningsmålen, inriktningsmål 1, 5, 6, 7, 8 och 9, bedöms att bli i hög grad uppfyllda vid årets slut. Tre av inriktningsmålen, inriktningsmål 2, 3, och 4, bedöms att bli delvis uppfyllda vid årets slut.