Rapport

Delårsuppföljning ekonomi per mars och verksamhet per april samt helårsprognos 2023

Kommunens resultat för årets första kvartal uppgick till -37 (motsvarande 2022: 199) miljoner kronor vilket är 26 miljoner kronor högre än budgeterat för perioden. Nämnderna redovisade ett samlat resultat på -86 (65) miljoner kronor och finansförvaltningen ett positivt resultat om 49 (134) miljoner kronor. Jämfört med budgeterat för perioden blev resultatet 28 miljoner kronor lägre för nämnderna och 54 miljoner kronor högre för finansförvaltningen.

För helåret 2023 prognostiseras ett samlat resultat för Uppsala kommun i förvaltningsform på 270 (701) miljoner kronor, vilket motsvarar 1,8 procent av intäkterna från skatter, generella statsbidrag och utjämning. Prognostiserat resultat är 125 miljoner kronor högre än kommunfullmäktiges budgeterade resultat om 145 miljoner kronor.

Prognostiserat resultat inrymmer ett antal jämförelsestörande poster på sammanlagt 168 miljoner kronor netto som påverkar resultatet positivt. Efter justering för jämförelse-störande poster uppgår det prognostiserade resultatet till 102 (780) miljoner kronor.

För nämnderna prognostiseras för helåret ett samlat underskott om 110 miljoner kronor och för finansförvaltningen ett överskott om 380 miljoner kronor. Kommunstyrelsen, gatu- och samhällsmiljönämnden, omsorgsnämnden och plan- och byggnadsnämnden prognostiserar underskott. Prognosen för finansförvaltningen är 235 miljoner kronor högre än budget. Det förklaras främst av ett obudgeterat tillskott av generella statsbidrag samt av att omslutningen i utjämningssystemet blev lägre än det statliga anslaget för kommunalekonomisk utjämning vilket resulterat i en positiv regleringspost.