Mål och budget

Uppföljning av verksamhet och ekonomi per mars/april 2020

Sedan den 11 mars 2020 klassar världshälsoorganisationen, WHO, utbrottet av covid-19 (coronaviruset) som en global pandemi. Kommunen arbetar intensivt för att hantera situationen och förebygga ytterligare konsekvenser av smittspridningen. Ingen vet säkert hur länge situationen kommer fortsätta men kommunens bedömning är att det kan komma att krävas aktiva åtgärder för att hantera situationen fram till oktober. Därefter antar kommunen att det kommer att behövas ett omfattande arbete för att återgå till normal verksamhet igen.

Mot bakgrund av det rådande läget har inte kommunfullmäktige begärt in ordinarie rapportering om ekonomi, åtgärder, uppdrag och inriktningsmål per april. Istället har nämnder och bolagsstyrelser fått besvara frågor om konsekvenser av spridningen av covid-19 och andra större avvikelser samt vilka åtgärder som vidtagits eller planeras.

Syftet är bland annat att kommunfullmäktige ska kunna bedöma om några korrigerande åtgärder behöver vidtas under innevarande år.

Årets delårsuppföljning per april bygger förutom på svaren på dessa frågor på:

• Indikatorer kommunen använder för att följa utvecklingen.
  • Rapporter och material om konsekvenser av covid-19.
  • De lägesbildsenkäter förvaltningar och bolag besvarat under våren.

Efter sammanfattningen börjar delårsuppföljningen per april 2020 med att ge en bild av kommunens krisberedskap och hur den utvecklats de senaste åren. Därefter ger rapporten en bild av hur kommunen påverkats av spridningen av covid-19, av förväntade konsekvenser vid ett fortsatt allvarligt läge och av åtgärder som vidtagits och planeras. Dessa bilder ges på kommunövergripande nivå och för olika verksamhetsområden.

Delårsuppföljningen innehåller också en sammanställning av andra viktiga avvikelser som bolagsstyrelser och nämnder rapporterat. I slutet av rapporten görs en analys av kommunens måluppfyllelse utifrån de nio inriktningsmålen. Tillsammans med en sammanfattning av kommunens uppdaterade omvärldsanalys landar detta i kommunfullmäktiges tankar om prioriteringar utifrån rådande läge.