Riktlinje

Riktlinjer för arkiv i Uppsala kommun

Syftet med riktlinjen är att fastställa Uppsala kommuns myndigheters ansvar på arkivområdet i de delar som inte omfattas av lagstiftning på området. Riktlinjen bidrar, tillsammans med övrigt regelverk som fastställs av arkivmyndigheten, till ökad enhetlighet i hanteringen av allmän handling inom Uppsala kommun. Det övergripande syftet är en god informationsförvaltning där allmänna handlingar hanteras på ett enhetligt, konsekvent och effektivt sätt från att de upprättas till arkivering och återanvändning.

Samtliga myndigheter inom Uppsala kommun ska följa dessa riktlinjer. Med myndighet avses kommunstyrelsen och övriga nämnder samt kommunala organ med självständig ställning, som kommunens revision och kommunala bolag. Till de senare räknas aktiebolag, stiftelser och ekonomiska föreningar där kommunen utövar ett rättsligt bestämmande inflytande. Hos sådana organ ska riktlinjerna göras associationsrättsligt bindande genom att särskilt fastställas i ägardirektiv, bolagsordningar, stadgar eller motsvarande.