Två år sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina

Inför två-årsdagen av Rysslands fullskaliga invasion tar Uppsala kommun fortsatt ställning för Ukrainas rätt till sitt eget land och fördömer Rysslands militära angrepp på landet.

Rysslands krig mot Ukraina har skapat stort mänskligt lidande genom död och förstörelse i en omfattning som Europa inte upplevt sedan andra världskriget.

– Rysslands attack mot Ukraina är ett hot mot oss alla – det är ett hot mot vår demokrati och mot våra grundläggande demokratiska värden.  De grundläggande värdena måste värnas. Därför är Ukrainas kamp vår kamp, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.