Musik med mera firar tio år av sångglädje

Uppsala kommuns dagliga verksamhet Musik med mera firar 10 år. Här skapar personer med en funktionsnedsättning musik tillsammans. Deltagaren Jocke tycker att det bara finns möjligheter.

Jocke är deltagare på Musik med mera
Jocke deltar i Musik med mera tre dagar i veckan

Musik med mera startade som en trivselverksamhet för äldre 2014. Initiativet till att sjunga och uppträda kom från en musikälskande äldre deltagare. De började i liten skala med två deltagare och två personal.

– I dag tio år senare är vi en stor och mycket uppskattad verksamhet. Alla älskar musik och det är en dröm för många att få uppträda och sjunga live varje dag. Vi har många som står i kö och skulle gärna ta in fler om bara lokalerna tillät, säger Erik Wallin, arbetshandledare på Musik med mera.

Erik Wallin_arbetshandledare.JPG

Musikkaféer en gång i månaden

Varje månad har Musik med mera ett musikkafé där deltagarna uppträder live. Hit bjuder de in deltagare och personal från andra verksamheter och nära och kära.

– Vi arbetar mycket med delaktighet och våra deltagares egna önskemål styr det vi gör. Inför varje musikkafé röstar deltagarna fram ett musiktema och får sedan välja en låt att framföra utifrån temat. Vi har haft teman som till exempel Abba, 80-talsmusik och rock. Just nu övar vi in låtar på temat kärlek, berättar Erik Wallin.

Dagens första musikrepetitioner

Deltagarnas arbetsdag är uppdelad i ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass där de repeterar en egenvald låt tillsammans med bandet.

Vid 10-tiden sätter dagens första musikrepetitioner i gång. En i taget repar deltagarna sin låt tillsammans med bandet där två av deltagarna turas om att spela trummor. De fyra arbetshandledarna spelar bas, elgitarr, munspel, dragspel, piano och sjunger i bandet. Övriga deltagare är publik.

Jocke Eriksson är en av deltagarna på Musik med mera. Till kärlekstemat har han valt låten ”En jävel på kärlek” med GES: Glenmark, Eriksson och Strömstedt.

Jocke sjunger vant i mikrofonen. När de kört igenom låten diskuterar han tillsammans med bandet vilka delar i låten de vill förbättra och bestämmer sig för att ta om slutet. När de alla är nöjda är det dags för Jocke att vara publik och nästa deltagare tar plats på scen för att sjunga Vikingarnas ”Tiotusen röda rosor”.

Jocke är deltagare på Musik med mera.JPG

Fin gemenskap

Jocke Eriksson deltar på Musik med mera tre dagar i veckan och på Teater Blanca två dagar i veckan.

– Musik tycker jag är det roligaste. Vi har väldigt roligt tillsammans här och handledarna är bra. Vi brukar ha praktikanter från omvårdnadsprogrammet på gymnasiet som kommer hit och de vill alltid komma tillbaka. Det är ju ett tecken på att det här är en bra arbetsplats, säger Jocke och ler.

Jocke sjunger i kör på fritiden. Han gillar åttiotalsmusik och ballader bäst och hans favoritgrupp är Kent.

– Det är roligt att man får sjunga vad man vill här. Det blir att jag väljer att sjunga mycket av det jag gillar. Men jag försöker även utmana mig själv genom att sjunga till exempel duetter, berättar Jocke.

Vad är det bästa med Musik med mera?

– Vi har en fantastisk gemenskap här. Här blir alla accepterade och alla kan vara med och hålla på med musik utifrån sina förutsättningar. En del av deltagarna har till exempel svårt med talet, men här finns inga hinder, bara möjligheter. Att vi kan erbjuda det här tycker jag är väldigt fint, säger Jocke Eriksson.