Lyhördhet och nya rutiner bakom bättre bygglovsprocess

Företagen i Uppsala upplever ett allt bättre företagsklimat och höjer betyget för kommunens service. Enligt företagarna står kommunens bygglovsverksamhet för den största förbättringen.

– Vi har lyssnat in de vi är till för och dragit viktiga lärdomar, finslipat våra rutiner, gått utbildningar i kommunikation och bemötande, haft workshops där vi lärt av varandra och förbättrat arbetsmiljön. Vi har även byggt upp ett särskilt kontaktcenter för bygglov som har ökat tillgången till rådgivning och lett till snabbare svar på frågor, säger Andreas Thoor, områdeschef bygglov, Uppsala kommun.

Löpande mätning

Sveriges kommuner och regioner, SKR, mäter löpande kommunernas service i myndighetsärenden och företagsklimat. Undersökningen genomförs bland företag som haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden.

– Jag hade ett bra möte med bygglovsenheten där jag fick snabbt svar på mina frågor, det hjälpte mig mycket i planeringen av vår första fastighet i Fullerö. Återkopplingen var mycket snabb, fem minuter efter att jag mejlat frågor blev jag uppringd. Det har jag inte upplevt i min kontakt med andra kommuner, säger Stefan Ekström, utvecklingschef, Logidev.

Artikelserie om arbetet för ett bättre företagsklimat

Just nu rullar en artikelserie ut på uppsala.se som ger en inblick i vad som gjorts och hur arbetet kontinuerligt utvecklas inom olika områden för ett bättre företagsklimat. Den senaste artikeln handlar om arbetet bakom en smidigare bygglovsprocess.

Jag vill läsa artikeln om arbetet bakom en bättre bygglovsprocess.

Jag vill se samtliga artiklar som speglar arbete för ett bättre företagsklimat.