Joachim Danielsson slutar som stadsdirektör för Uppsala kommun

Joachim Danielsson har bestämt sig för att gå i pension efter elva år på posten som stadsdirektör i Uppsala kommun. Joachim lämnar en kommunorganisation med stabil ekonomi, ett förbättrat koncernsamarbete för Uppsalabornas bästa och ett tydligt ledarskap med en stark gemensam värdegrund.

Joachim Danielsson

– Under Joachims ledning har Uppsala kommun utvecklat en god ekonomi som skapat utrymme för både tillväxt och expansion av service till invånarna. "Ett Uppsala, en kommun" har varit Joachims mantra och det visar sig inte minst i det goda samarbetet inom kommunen men även med andra myndigheter och näringslivet i staden, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Med Joachims starka och tydliga ledarskap har alla medarbetare i kommunen haft möjlighet att enas kring en tydlig värdegrund. Att skickliggöra varandra är ett uttryck Joachim har myntat och som jag kommer att bära med mig, säger Tobias Smedberg (V), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Joachims långa erfarenhet och kunnande inom kommunal styrning har varit avgörande för att kunna utveckla en mer övergripande målstyrning och en ökad innovationskraft inom hela kommunen, säger Therez Almerfors (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen.

På frågan varför det är dags att gå i pension just nu svarar Joachim att det inte finns någon optimal tid att sluta men att det passar bra att göra mellan två val när organisationen är så stabil som möjligt.

– Jag är oerhört stolt över alla medarbetare i Uppsala kommun som varje dag gör viktiga insatser för de som bor, vistas och verkar i Uppsala. Att ha fått leda denna verksamhet i över ett decennium har varit en ynnest, säger Joachim Danielsson.

En ersättningsrekrytering kommer att påbörjas inom kort och Joachim kvarstår i sin tjänst åtminstone till sommaren 2024.