Pressmeddelande

Jämställdhetspris till verksamhet som stärker kvinnors väg till arbete och utbildning

Varje år på den internationella kvinnodagen delar Uppsala kommun ut ett jämställdhetspris. Årets vinnare är Sfi för föräldralediga som hyllas för sitt innovativa och engagerade arbete som stöttar föräldralediga kvinnor med utländsk bakgrund till jobb och studier. Förutom äran får vinnaren diplom och en prissumma på 25 000 kronor.

Gertrud Lidén, Amra Dedeic, Anneli Sallin från Sfi för föräldralediga och Charlotte Ovefelt och Linn Andersson från IK Uppsala Fotboll. Foto: Sofia Kelhoffer.

– Sfi för föräldralediga har skapat en trygg mötesplats och utgår från varje kvinnas behov och mål. Det är glädjande att se att alla som varit elever här har fått jobb eller gått vidare till studier. Teamet som arbetar här gör verkligen skillnad för många, säger Tobias Smedberg (V), ordförande i Uppsala kommuns jämställdhetsråd.

Motiveringen till årets vinnare av jämställdhetspriset:

Sfi för föräldralediga tilldelas Uppsala kommuns jämställdhetspris 2024 för sitt systematiska, innovativa och engagerade arbete för att:

• bryta utrikes födda kvinnors sociala och språkliga isolering
  • stärka kvinnornas egenmakt
  • stärka kvinnornas förutsättningar för studier, arbete och etablering i samhället.

Sfi för föräldralediga utvecklar löpande sin verksamhet utifrån deltagarnas behov och förutsättningar och i bred samverkan med andra. Sfi för föräldralediga har framgångsrikt nått högt ställda mål med goda resultat som håller över tid.

– Det är lärarnas engagemang och förmåga att skräddarsy och anpassa lektionerna för mammorna, som kan ta med sina bebisar, som skapat dessa fina resultat. Här är mammorna trygga och kan med lärarens guidning träna alla färdigheter: tala, förstå, läsa och skriva svenska och nå betyg i Sfi-kurserna. Lärarna har också samarbete med andra aktörer i Familjecentralen och Gottsunda centrum, vilket bidragit till motivationen hos mammorna, säger Anneli Sallin, biträdande rektor Sfi.

Priset delas ut till verksamheter som främjar jämställdhet

Uppsala kommuns Jämställdhetspriset delas ut av Jämställdhetsrådet för att uppmärksamma inspirerande exempel på verksamheter och medarbetare som bidragit till att stärka och främja jämställdheten i kommunen. Jämställdhetsrådet är ett forum för dialog mellan förtroendevalda och externa aktörer. Rådets uppdrag är att öka kunskapen om jämställdhet och hbtqi och höja medvetenheten om vikten av dessa perspektiv i Uppsala kommun.

Sfi för föräldralediga utsågs i hård konkurrens. Årets andra finalister: hemtjänsten och Gottsunda kulturhus gör båda stora och viktiga insatser i sin vardag för att främja jämställdhet.

Årets hedersomnämnande 2024 går till IK Uppsala fotboll

Även i år delar Uppsala kommuns jämställdhetsråd ut ett hedersomnämnande till en verksamhet som på ett avgörande sätt bidragit till jämställdhet i Uppsala. Hedersomnämnandet i år går till IK Uppsala fotboll.

– Det är en stor ära att vi som förening får detta hedersomnämnande 2024. Med fotbollen som verktyg vill vi vara en stark drivkraft för jämställdhet, integration och bidra till en positiv samhällsutveckling. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi är på rätt väg och den ger oss motivation i det fortsatta arbetet, säger Linn Andersson, klubbchef IK Uppsala.

Motiveringen till årets hedersomnämnande:

Med tydliga mål och visioner och en stark vilja att göra skillnad bidrar IK Uppsala fotboll på ett lekfullt och lärande sätt till att väcka utrikesfödda tjejers idrottsintresse och öka deras handlingsutrymme och egenmakt. I projekt som Tjejbollen och Hållbar väg mot jämställd fotboll kombinerar IK Uppsala fotboll ett brinnande engagemang med konkreta metoder och innovativa modeller för att locka tjejerna till att spela fotboll, utvecklas i sitt idrottsutövande och få rätt förutsättningar till ett framtida ledarskap.

– Fotboll kan vara ett kraftigt verktyg för integration och jämställdhet. Det ser vi i IK Uppsala fotbolls hållbarhetsarbete. De jobbar för att en målgrupp som ofta saknar kontakt med idrottsrörelsen ska få tillgång till både idrottsglädje och verktyg för framtiden, säger Tobias Smedberg (V).

Läs mer om Uppsala kommuns jämställdhetsarbete

För mer information