Uppsala Vatten uppmanar att spara på det kommunala vattnet för att undvika bevattningsförbud

På grund av den senaste tidens varma väder utan regn har konsumtionen av det kommunala dricksvattnet i Uppsala kommun ökat markant. Därför uppmanar nu Uppsala Vatten alla att spara på det kommunala dricksvattnet för att undvika ett bevattningsförbud.

Undvik använda vattenspridare eller vattenslang

Vid flera tillfällen har VA-systemet haft svårt att producera de mängder dricksvatten som konsumeras. Därför uppmanar nu Uppsala Vatten alla att spara på det kommunala dricksvattnet för att undvika ett bevattningsförbud. Även du som har enskild vattenbrunn kan behöva vara sparsam.

Läs mer hos Uppsala vatten

Så kan du spara vatten

• Vattna vettigt. En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på bara 20 minuter. Vattna med kanna istället.
  • Anlägg inte gräsmattor och plantera inte häckar under sommartid. Gör det hellre på hösten när det finns vatten i marken, det vill säga i september och framåt.
  • Placera krukor med känsliga växter på skuggiga platser under soliga dagar.
  • Ta en dusch och stäng av kranen när du tvålar in dig. Då kan du spara runt 50 liter vatten.
  • Ha vatten i kylen. Att spola länge för att få kallt vatten drar många liter i onödan. Med en karaff i kylen har du alltid kallt, gott kranvatten.

Se fler tips på hur du kan spara vatten hos Uppsala vatten.