Uppsala och Viktor Johansson vann Funkisfestivalen 2023

Det började med en lokal uttagning på Grand i februari. I går vann Viktor Johansson riksfinalen av Funkisfestivalen på Stockholm Waterfront och fick ta emot pris av Prinsessan Sofia.

Viktor på scenen.

12 bidrag från hela landet intog kulturscenen och uppträdde utifrån sina egna förutsättningar. Det var allt från Bellman och 1700-tal till klassisk rock, rap och dansmusik. Vägen till finalen har gått via lokala uttagningar i respektive kommun och en semifinal på Nalen i april. Viktor Johansson framförde låten Släpp hästarna fria vilket tog honom ända till vinst.

– Jag är jätteglad! Jag räknade verkligen inte med att vinna när jag vaknade i går morse. Jag är uppvuxen med Tomas Ledin och blir glad av låten Släpp hästarna fria så låtvalet var lätt. Det var dessutom jättekul att få träffa Prinsessan Sofia. I dag är jag trött men firar med tårta, säger Viktor Johansson glatt.

I gårdagens tävlingsjury satt bland annat Putte Nelsson, låtskrivare, pianist, körledare och kapellmästare och Karin Gunnarsson, tävlingsproducent för Melodifestivalen. Komikern och föreläsaren Marika Carlsson var konferencier tillsammans med Elias Moberg.

Funkisfestivalen startade för drygt 10 år sedan. Uppsala kommun är en av 24 engagerade medlemskommuner som vill göra kulturscenen möjlig för fler.

Jag vill se Funkisfestivalen 19 juni på YouTube.