Uppsala ansöker om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029

Uppsala kommun tar ett stort steg mot att bli europeisk kulturhuvudstad 2029. Efter flera års intensivt arbete är ansökan klar och den 13 december beslutade kommunstyrelsen att skicka in den till Statens kulturråd. Besked om fortsättningen väntas under början av 2024.

Dansande barn
Foto: Mehdi Bagherzadeh

När ansökan lämnas in till kulturrådet inleds en ny fas i Uppsalas strävan att bli kulturhuvudstad. Ett omfattande samarbete har pågått sedan 2018 och involverat nära 2000 personer från alla sektorer, lokalt, nationellt och internationellt.

Uppsalas vision för kulturhuvudstadsåret kallas Between the Lines och fokuserar på att använda kulturens kraft att skapa delaktighet och engagemang för att verka för ett mer hållbart samhälle och involvera invånarna i vägen dit. Den ansökan som utarbetats är inte bara en konstnärlig vision utan beskriver en process som syftar till att ge kulturen nya förutsättningar och platser i hela regionen. Projektet har redan väckt positiv energi i Uppsala, vilket bland annat visar sig i nya nätverk och påbörjade projekt.

En jury kommer i februari 2024 besluta vilken eller vilka svenska städer som går vidare i processen, och beslut om den svenska stad som blir europeisk kulturhuvudstad förväntas under hösten 2024.

Här kan du läsa Uppsalas ansökan.

Om det europeiska kulturhuvudstadsåret

Varje år utses två städer i Europa som får möjligheten att visa och utveckla sitt kulturliv som europeisk kulturhuvudstad. Syftet är att lyfta fram kulturell mångfald och gemenskap i Europa. Initiativet startade 1985, och sedan 2011 utses varje år städer från två olika medlemsländer. År 2029 kommer en svensk och en polsk stad att utnämnas till europeisk kulturhuvudstad.

Tidslinje

• 2018: Uppsala kommuns kulturförvaltning får i uppdrag att undersöka möjligheterna med ett europeiskt kulturhuvudstadsår 2029
  • 2021: Kommunstyrelsen beslutar att en ansökan ska arbetas fram
  • 2023: Kommunstyrelsen beslutar att Uppsala ska skicka in den framtagna ansökan och kandidera