Tre avklarade branschråd utvecklar kommunens upphandlingar

Uppsala växer vilket betyder fler upphandlingar. För att samarbeta och växa tillsammans med företagen i Uppsala är nu tre branschråd avklarade.

Kvinnor och män runt konferensbord.

Närmare 80 leverantörer har deltagit på höstens digitala branschråd om livsmedel, vård och omsorg samt fordon och transport.

– Jag har deltagit på branschråden om IT och uppskattar öppenheten och att prata om hur vi tillsamammans kan förenkla och förbättra upphandlingsprocessen. Det var en bra blandning av både små och stora branschkollegor samt tjänstepersoner från Uppsala kommun, säger Magnus Tavoun, Knowit.

Nyskapande arbete

Branschråden är ett nyskapande arbete som startade 2021 med branschråd för Bygg och anläggning och IT. Arbetet sker parallellt med löpnade upphandlingar och leverantörsträffar och drivs primärt av Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef, Uppsala kommun.

– Branschråden är ett tillfälle för verksamheter och leverantörer att mötas och prata strategiska frågor och ömsesidigt lära sig mer om behoven på lång och kort sikt. Företagen bidrar med mycket kunskap kring de stora utmaningar vi står inför, till exempel genom att hjälpa oss att formulera behov och kravställningar, säger Helena Sköld Lövgren.

Behov och utmaningar

Redan vid anmälan fick leverantörerna lyfta frågor och behov. På första mötet fick verksamheterna presentera sina behov och utmaningar tillsammans med kommunens stödfunktioner som beredskap, hållbarhet och näringsliv/innovation.

– Dialogen och den gemensamma problemlösningen är nycklar för att vi ska klara av att nå våra högt ställda mål inom hållbarhet, beredskap och innovation. I branschråden finns utrymme för att utveckla, utmana och tänka nytt tillsammans, säger Annika Remaeus, enhetschef näringsliv, Uppsala kommun.

Mer information

För mer information om branschråden och deltagande läs mer på uppsala.se eller mejla upphandling@uppsala.se.

För mer information