Pressmeddelande

Nya seniorkortet börjar säljas i början av nästa år

I början av 2024 kommer alla Uppsalabor som är 70 år eller äldre att kunna köpa ett rabatterat årskort som gäller dygnet runt i hela länets kollektivtrafiksystem. I nästa vecka väntas kommunstyrelsen ta beslut om att kostnaden för det nya seniorkortet blir 300 kronor per månad.

Kommunstyrelsen har tidigare beslutat att erbjuda Uppsalas seniorer som är folkbokförda i Uppsala kommun möjlighet att köpa ett rabatterat årskort för kollektivtrafiken i Uppsala län. Som följd av att Region Uppsala nyligen tagit beslut om att höja priset för årskortet för pensionärer föreslås kommunstyrelsen att justera priset för nya seniorkortet till 300 kronor i månaden (totalt 3 600 kronor per år). Det nya kortet kommer att gälla för resor dygnet runt i hela Uppsala län. En tidigare variant av seniorkortet som såldes under 2021–2023 tillät enbart resor under lågtrafiktimmarna.

– Uppsala ska vara en äldrevänlig kommun. En viktig del i detta är att äldre ska kunna leva aktiva och oberoende liv. Att kunna resa obehindrat är också ett led i att bryta den ofrivilliga ensamheten, säger Tobias Smedberg (V), kommunalråd och ordförande i äldrenämnden.

– De som har byggt upp Sverige och Uppsala förtjänar ett bra liv när de är äldre. Att ta sig runt i Uppsala med kollektivtrafik ska inte vara en plånboksfråga. Uppsalas 70- plussare ska ha råd att ta sig runt i kommunen, Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Fler äldre ska vara ute på gator och torg. Om Uppsala blir bättre för våra äldsta invånare så kommer det också bli bättre för oss andra av bara farten. Att bussbiljetten blir billigare är jätteviktigt för många äldre och jag hoppas att många tar chansen att hoppa på bussen, säger Linda Eskilsson (MP), kommunalråd.

Med Uppsala kommuns nya seniorkort kommer Uppsalabor som är 70 år eller äldre kunna åka i hela UL:s trafiksystem till ett kraftigt reducerat pris jämfört med årskort för pensionärer som säljs av Region Uppsala. Kortet kommer dessutom att kunna betalas månadsvis utan att årskostnaden blir dyrare. Försäljningsstarten av det nya seniorkortet beräknas till början av 2024. Exakt datum för försäljningsstart är ännu inte satt.

Beslutet väntas tas av kommunstyrelsen den 22 november.

För mer information